
Majú niektoré typické vlastnosti a schopnosti? V čom sa líšia od úspešných riadiacich pracovníkov v tradičných odboroch podnikania? To sú otázky, ktoré si dnes kladie väčšina personálnych špecialistov po celom svete.
Zvyšujúci sa objem informácií a stále rýchlejší prístup k nim, každý deň sa objavujúca nová konkurencia, rozvíjajúce sa technológie prinášajúce zatiaľ netušené možnosti. To je svet, v ktorom sa dnes musí úspešný manažér orientovať. Ale iba orientácia nestačí. V tomto dynamickom prostredí je potrebné vedieť efektívne plánovať, predvídať a robiť, pokiaľ možno, presné rozhodnutia.
Napriek tomu, že sa často deklaruje, že príchod internetového obchodu obrátil tradičný svet ekonomiky naruby, je možno užitočné pozrieť sa na celý problém i z druhej strany. Je skutočne všetko inak? Sú kľúčové schopnosti úspešného manažéra tak odlišné od tých, ktoré sú potrebné v tradičných podnikateľských odboroch?
Šesť tradičných schopností úspešného e-manažéra
Výsledky štúdie poradenskej firmy Accenture [ek'senčr], predtým pôsobiacej pod menom Andersen Consulting, ukazujú, že prostredie elektronického obchodu vyžaduje rovnako disciplinované riadenie, kreativitu a flexibilitu ako tradičné odvetvie. A samozrejme často ešte niečo naviac. Ale pozrime sa teraz na šesť tradičných schopností, ktoré musí e-manažér mať, ak chce dosiahnuť úspech:
1. Schopnosť vytvárať a prezentovať víziu a stratégiu
Ide o kľúčovú vlastnosť, ktorú jeden z respondentov štúdie prirovnal k helikoptére: "musíte byť schopný dostať sa dostatočne vysoko, aby ste videli budúcnosť a zároveň pomohli ľuďom sa tam dostať." Výkonný riaditeľ tradičnej výrobnej firmy ju potom popisuje slovami: "schopnosť vytvoriť víziu, ktorej ľudia uveria a budú ju nasledovať".
V tomto ohľade sa rozvoj elektronickej firmy nelíši od ostatných odvetví: riadiaci pracovníci musia byť schopní predkladať vízie budúceho vývoja v podnikaní a motivovať ostatných k ich naplneniu.
2. Silné komunikačné schopnosti
Keď sa spýtate manažéra internetovej firmy, ktoré vlastnosti, znalosti a schopnosti sú najdôležitejšie pre úspech v ich odbore, schopnosť presvedčivej komunikácie bude iste medzi najčastejšie uvádzanými. Úspešný e-manažér musí vedieť komunikovať s rôznymi ľuďmi od technikov po riaditeľov a vedieť hovoriť ich jazykom. Je dôležité vedieť vyjadriť podnikateľskú potrebu v technických termínoch a naopak. Zároveň by mal byť pozorným diplomatom. "Je potrebné budovať vzťahy, ktoré sú viac ako len podpísanou zmluvou. Ľudia vám musia veriť tak, ako nikdy predtým."
Schopnosť ukazovať cestu a inšpirovať ľudí je zásadná riadiaca schopnosť. V súčasnej situácii na poli internetového obchodu je toto umenie omnoho dôležitejšie ako predtým.
3. Schopnosť budovať tímy naprieč štruktúrou
E-manažéri, rovnako ako ich kolegovia v tradičných podnikoch, musia byť schopní pracovať naprieč funkčnými oblasťami. Mnoho rokov je zrejmá potreba spolupráce napr. obchodného oddelenia na vývoji výrobku. Táto požiadavka sa ale v prostredí rýchleho internetového obchodovania stáva omnoho komplexnejšia a dôraznejšia. Elektronický obchod spája odborníkov z výroby, nákupu a obchodu do jedného úzko spolupracujúceho tímu. Doba jednostranne zameraných manažérov rozhodujúcich o úzkom spektre prác je už minulosťou.
4. Schopnosť budovať efektívne procesy a štruktúry, podporovať kultúru učenia sa
Súčasné tradičné firmy často fungujú ako "združenie podnikov, ktoré spolu nie sú prepojené". Procesy v takých firmách sú často veľmi neefektívne. Zavedenie internetových obchodných kanálov však núti organizácie vystupovať ako jednotný celok vo vzťahu k zákazníkom, čo so sebou nesie potrebu vybudovania efektívnych, prepojených a presne riadených procesov. Naviac kladie veľké nároky na schopnosť vyrovnávať sa s novými poznatkami.
5. Schopnosť definovať ciele a hodnoty, a pritom rozumieť finančným dopadom svojich rozhodnutí
Množstvo rozhovorov pri vypracovávaní štúdie zdôrazňovalo potrebu správneho definovania cieľov a kritérií i v novej ekonomike. Je stále značný dopyt po manažéroch, ktorí vedia dosiahnuť najlepšie výsledky za pomoci využitia nových postupov. Pritom je ale často zrejmá snaha vyzerať progresívne vďaka zavádzaniu nových iniciatív bez ohľadu na ich ekonomické prínosy. Ten pravý problém však nie je v tom, ako využiť internet, ale v tom, ako dosiahnuť v novom prostredí zisk.
6. Schopnosť byť vodcovskou osobnosťou zmien
Stretávame sa s tým, že manažéri elektronického podnikania vo všetkých typoch spoločností potrebujú schopnosť skutočne presadiť zmenu, a to veľmi rýchlo. V tradičných podnikoch bolo možné presadzovať zmeny postupne, ale dnes je situácia iná. Rýchlosť je zásadným faktorom, a preto hĺbka osobného vplyvu na zmeny v správaní firmy je kľúčová. Ale požiadavku na zmenu nestačí len vysloviť. Je potrebné pochopiť celú komplexnosť zmeny a byť vodcovskou osobnosťou jej prevedenia.
Autor: Zuzana Kurucová