
FOTO – ARCHÍV
Všetko začalo po druhej svetovej vojne, keď sa výroba traktorov rozbehla v jednej z najväčších a najrešpektovanejších fabrík. Reč je o Zbrojovke Brno. Traktory navrhla skupina dizajnérov z bývalej divízie zbrojovky na výrobu vojenských vozidiel. Prvý prototyp povojnového traktora postavili v Brne už v novembri 1945. Československá obchodná komora zapísala značku Zetor do registra ochranných známok v auguste 1946. Názov značky vznikol spojením slova „Zet“, ktoré je časťou ochrannej známky Zbrojovka trademark a dvoch posledných písmen slova traktor „or“.
Úspech značky onedlho prekvapil aj samotných zakladateľov. Nasledovala postupná expanzia na zahraničné trhy. V 80 krajinách sveta tak dnes už jazdí vyše milióna zetorov.
Problémy sa začali objavovať v 90. rokoch, keď začal záujem o traktory na zahraničných trhoch prudko klesať. Podobne to bolo v martinskej ZTS-ke, kde sa vyrábali traktory silnejších výkonov. Zetor bol od zahraničia životne závislý, vyvážal totiž vyše 90 percent produkcie. Strata narastala z roka na rok, až v roku 1999 dosiahla 2,7 miliardy korún. Problémy pokračovali napriek tomu, že firma bola dva roky predtým oddlžená. Asi dve tisícky zamestnancov to v otvorenom liste pripísali deštruktívnej činnosti hlavných akcionárov, teda Konsolidačnej banky a Motokovu.
(tom)