BRATISLAVA – Vo svete trpí hladom takmer miliarda ľudí, u nás musí štát robiť kampane, aby sa ľudia neprejedali a jedli zdravšie. Aj keď sa po revolúcii čosi v stravovacích návykoch zlepšilo, väčšinové správanie slovenskej populácie zostáva rovnaké.
Slovenské ministerstvo zdravotníctva sa rozhodlo prispieť na kanadský projekt, ktorý propaguje najzdravšie potraviny logom s nápisom Výživa pre srdce. „Samozrejme, že si sľubujeme zvýšené obraty,“ hovorí Ján Lunter z Alfabia Banská Bystrica, ktorého výrobky tofu nesú takýto emblém.
Slovenské stoly sú zatiaľ plné tučných presolených jedál a sladkostí, stále sa neje dosť zeleniny, ovocia, strukovín. Až 70 percent mužov a 52 percent žien má nadváhu. V úmrtnosti na srdcovocievne ochorenia, ktoré súvisia s tučnotou, predbiehame väčšinu európskych štátov.
Projekt Zdravá výživa pre zdravé srdce sa pripravoval rok, oslovené boli desiatky výrobcov potravín.
Expertná komisia zatiaľ odsúhlasila osemnásť výrobkov. Hygienici ubezpečujú, že ich zloženie sa preverilo a priebežne sa sleduje.
Výrobcovia do získania loga a nových obalov museli vložiť peniaze navyše. Nádej, že sa im obrat zvýši, dávajú skúsenosti z Maďarska, kde beží rovnaká akcia dva roky. Radovan Baláž z nitrianskej firmy Agrokonzulta, koordinujúcej celý projekt, hovorí: „V Maďarsku zistili, že obrat výrobkov s logom sa zvýšil o 25-30 percent.“
Naši výrobcovia sú opatrnejší, tvrdia, že chýba informovanosť. „Bojím sa, že priveľa peňazí z projektu sa presedelo a prejedlo na komisiách a na informačnú kampaň spotrebiteľom už nie sú prostriedky,“ myslí si Lunter.