BRATISLAVA – Popularitu politikov s extrémnymi názormi zvyšujú aj médiá – tým, že im dávajú priestor. „Politici ako Le Pen, Haider, ale aj Slota na Slovensku ťažia z toho, že povedia niečo kontroverzné a v médiách sa potom o tom veľa diskutuje,“ hovorí sociológ Michal Vašečka z Inštitútu pre verejné otázky.
Slota podobne ako napríklad Sládek v Čechách ťaží z toho, že nemá zábrany. Rozoberanie jeho vyhlásení napríklad o ťažení na Budapešť, ktoré si tak obľúbil humorista Štefan Skrúcaný, podľa Vašečku mu však robí skôr reklamu.
Známe je vystúpenie rakúskeho politika Haidera, kde obhajoval sociálnu politiku Hitlera, ale aj vyhlásenia Le Pena o tom, že holokaust bol len malou epizódou svetovej vojny.
Tieto výroky viedli pred tromi rokmi k búrlivej debate vo francúzskych médiách, aký priestor nacionalistickým výrokom venovať. Väčšina denníkov a všetky verejnoprávne médiá sa dohodli, že nebudú robiť extrémistom typu Le Pena publicitu širšiu, než určuje napríklad volebný zákon. O Le Penovi médiá informovali, obmedzili sa však na stručné spravodajstvo. Na druhej strane mu u časti verejnosti najmä na juhu a východe Francúzska stúpla podpora práve preto, že ľudia mali pocit, že médiá mu škodia.
Podľa Vašečku extrémneho politika netreba odignorovať, no treba k nemu pristupovať čisto spravodajsky. Vašečka kritizuje aj spôsob informovania maďarskej verejnoprávnej televízie o Orbánovi v čase pred voľbami, keď pomáhala jeho nacionalistickej kampani. „Mala skôr poukázať na to, ako sa Orbán diskvalifikoval. V minulosti vnímaný ako liberálny politik, záruka demokratického vývoja, dnes plne toleruje svojim prívržencom, že kreslia socialistom a liberálom Dávidove hviezdy na billboardoch,“ tvrdí Vašečka. (hr)