Úspešná komunikácia aj vo firme sa začína počúvaním iných

Podľa odborníkov je komunikácia s ľuďmi jeden z najobtiažnejších problémov, s akými sa človek stretáva na rôznych pozíciách. Z mnohých výskumov vyplýva fakt, že úspech aj v takých zamestnaniach, ktoré sú veľmi odborné a technické, je iba 15 percent podmie

nený odbornými znalosťami a 85 percent umením komunikovať s ľuďmi.

Človek si počas svojho života vštepuje niektoré vlastnosti a na druhej strane potláča iné, vedome napríklad napodobňujeme rodičov, priateľov, filmových hrdinov. Hľadáme stále niekoho, s kým sa chceme stotožniť. V medziľudských vzťahoch určité roly preberáme, niektoré sa nám prisudzujú a rovnako tak aj my od druhých niektoré roly očakávame a niektoré im prisudzujeme. Človek, ktorý nedokáže vnímať druhého, nie je schopný ani vlastnej sebareflexie. Aby sme pochopili druhého človeka, mali by sme sa sami poznať, vnímať sa, dokázať sa meniť, t. j. byť niekým druhým aj pre seba samého. Pretože ľudia chcú zvyčajne meniť toho druhé, ale seba menia len málokedy. Umenie komunikovať je zložité a vyžaduje si spojenie troch predpokladov: poznať ľudí a podstatu sociálnej interakcie, dokázať vnímať a dokázať správne si počínať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Niekedy je veľmi ťažké zbaviť sa len svojich potrieb, netrpieť predsudkami, prekonať svoj egocentrizmus. Bez toho, že človek prestane byť samým sebou, vždy sa môže zamerať na potreby druhých, mať na zreteli, že náš názor alebo náš vzťah k druhému človeku môže byť chybný a takisto je dobré vypestovať si v sebe návyk pozorovať prednosti druhého, nielen jeho nedostatky. Stupeň sebadôvery a úspechy medzi ľuďmi sú priamo úmerné stupňu záujmu o druhých a nepriamo úmerné našej zainteresovanosti na jeho vzťahu k nám.

Kľúčom ku komunikácii a rokovaniu s ľuďmi je uvedomenie si a položenie otázok: Čo je pre druhého dôležité, čo má preňho hodnotu. Jedným z dôvodov, prečo niekoho považujeme za nepríjemného, je skutočnosť, že si nedokáže takéto otázky položiť. Často si človek s niekým nevychádza práve preto, že si podobné otázky položiť nedokáže alebo nechce. Nie nadarmo odborníci tvrdia, že základnom uspešnej komunikácie s ľuďmi je empatia, schopnosť vcítiť sa do pocitov druhých. Nemenej dôležitá je aj schopnosť reflexie - „vmyslenie sa“.

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú predpoklady pre úspešnú komunikáciu s ľuďmi?

Ľudia, ktorí sú v spoločenskom kontakte obratní a úspešní, spája viacero vlastnosti a schopností, napríklad:
- Záujem - o druhého, odtiaľ vyplýva zvýšená pozornosť, schopnosť detailného pozorovania a výborná pamäť na všetko, čo sa týka druhého človeka.
- Empatia - schopnosť ľahko sa vcítiť do cudzích charakterov a situácií. Kvantitatívne pritom nemusí byť stupeň družnosti príliš veľký. V takomto prípade by sme si nemali pliesť družnosť s komunikabilitou. Družnosť sa chápe ako tiahnutie k spoločenskému styku, komunikabilita súvisí so schopnosťou úspešne sa spoločenského styku zhostiť.
- Pokoj - pri akejkoľvek svojej živosti a pohyblivosti je sociálne úspešný človek vzácne pokojný. Sprievodnými vlastnosťami sú otvorené vnímanie, ľahké prepínanie pozornosti, dôvera a nenútené správanie.
- Spätná väzba - reaguje pohotovo, presne, bez napätia, citlivo vníma zmeny. Reaguje tak, že druhá strana zaznamenáva iba to, že rozhovor prebieha hladko a príjemne. Sprievodnými vlastnosťami sú obratnosť, ohľaduplnosť, vynaliezavosť, bystrosť a kreativita.
- Zmysel pre humor - súvisí s bohatstvom gesta intonácií, rozprávačským talentom a záľubou v detailoch. Ľahko prechádza z jednej životnej roly do druhej, je citlivý voči cudziemu očakávaniu, obratne dokáže presmerovať hovor na nezáväznú úroveň.
- Sebadôvera - je základom akejkoľvek komunikácie. Ak chceme vzbudiť dôveru u druhých, je treba, aby sme ju mali predovšetkým voči sebe samým.
- Optimizmus - je závažným rysom, ktorý nemusí byť vidieť na prvý pohľad. Optimizmus ako presvedčenie, ako životná orientácia a optimizmus ako stav, radosť zo života sú dve rôzne, hoci vzájomne späté veci.
- Predvídavosť - schopnosť predvídať priebeh rokovania, schopnosť odhadnúť trendy, možné dôsledky a podobne, patrí medzi významné schopnosti, ktorými by mali oplývať ľudia predovšetkým na vyšších postoch.
- Nezaujatosť - súvisí s otvorenosťou vnímania, s nepodliehaním predsudkom, nezaujatosťou voči ľuďom a jedincom nezávisle na ich postavení.
- Sympatia - vzťah k ľuďom, vľúdnosť, opätovaný nepokrytecký záujem o druhých.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 316
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 898
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 873
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu