nený odbornými znalosťami a 85 percent umením komunikovať s ľuďmi.
Človek si počas svojho života vštepuje niektoré vlastnosti a na druhej strane potláča iné, vedome napríklad napodobňujeme rodičov, priateľov, filmových hrdinov. Hľadáme stále niekoho, s kým sa chceme stotožniť. V medziľudských vzťahoch určité roly preberáme, niektoré sa nám prisudzujú a rovnako tak aj my od druhých niektoré roly očakávame a niektoré im prisudzujeme. Človek, ktorý nedokáže vnímať druhého, nie je schopný ani vlastnej sebareflexie. Aby sme pochopili druhého človeka, mali by sme sa sami poznať, vnímať sa, dokázať sa meniť, t. j. byť niekým druhým aj pre seba samého. Pretože ľudia chcú zvyčajne meniť toho druhé, ale seba menia len málokedy. Umenie komunikovať je zložité a vyžaduje si spojenie troch predpokladov: poznať ľudí a podstatu sociálnej interakcie, dokázať vnímať a dokázať správne si počínať.
Niekedy je veľmi ťažké zbaviť sa len svojich potrieb, netrpieť predsudkami, prekonať svoj egocentrizmus. Bez toho, že človek prestane byť samým sebou, vždy sa môže zamerať na potreby druhých, mať na zreteli, že náš názor alebo náš vzťah k druhému človeku môže byť chybný a takisto je dobré vypestovať si v sebe návyk pozorovať prednosti druhého, nielen jeho nedostatky. Stupeň sebadôvery a úspechy medzi ľuďmi sú priamo úmerné stupňu záujmu o druhých a nepriamo úmerné našej zainteresovanosti na jeho vzťahu k nám.
Kľúčom ku komunikácii a rokovaniu s ľuďmi je uvedomenie si a položenie otázok: Čo je pre druhého dôležité, čo má preňho hodnotu. Jedným z dôvodov, prečo niekoho považujeme za nepríjemného, je skutočnosť, že si nedokáže takéto otázky položiť. Často si človek s niekým nevychádza práve preto, že si podobné otázky položiť nedokáže alebo nechce. Nie nadarmo odborníci tvrdia, že základnom uspešnej komunikácie s ľuďmi je empatia, schopnosť vcítiť sa do pocitov druhých. Nemenej dôležitá je aj schopnosť reflexie - „vmyslenie sa“.
Aké sú predpoklady pre úspešnú komunikáciu s ľuďmi?
Ľudia, ktorí sú v spoločenskom kontakte obratní a úspešní, spája viacero vlastnosti a schopností, napríklad:
- Záujem - o druhého, odtiaľ vyplýva zvýšená pozornosť, schopnosť detailného pozorovania a výborná pamäť na všetko, čo sa týka druhého človeka.
- Empatia - schopnosť ľahko sa vcítiť do cudzích charakterov a situácií. Kvantitatívne pritom nemusí byť stupeň družnosti príliš veľký. V takomto prípade by sme si nemali pliesť družnosť s komunikabilitou. Družnosť sa chápe ako tiahnutie k spoločenskému styku, komunikabilita súvisí so schopnosťou úspešne sa spoločenského styku zhostiť.
- Pokoj - pri akejkoľvek svojej živosti a pohyblivosti je sociálne úspešný človek vzácne pokojný. Sprievodnými vlastnosťami sú otvorené vnímanie, ľahké prepínanie pozornosti, dôvera a nenútené správanie.
- Spätná väzba - reaguje pohotovo, presne, bez napätia, citlivo vníma zmeny. Reaguje tak, že druhá strana zaznamenáva iba to, že rozhovor prebieha hladko a príjemne. Sprievodnými vlastnosťami sú obratnosť, ohľaduplnosť, vynaliezavosť, bystrosť a kreativita.
- Zmysel pre humor - súvisí s bohatstvom gesta intonácií, rozprávačským talentom a záľubou v detailoch. Ľahko prechádza z jednej životnej roly do druhej, je citlivý voči cudziemu očakávaniu, obratne dokáže presmerovať hovor na nezáväznú úroveň.
- Sebadôvera - je základom akejkoľvek komunikácie. Ak chceme vzbudiť dôveru u druhých, je treba, aby sme ju mali predovšetkým voči sebe samým.
- Optimizmus - je závažným rysom, ktorý nemusí byť vidieť na prvý pohľad. Optimizmus ako presvedčenie, ako životná orientácia a optimizmus ako stav, radosť zo života sú dve rôzne, hoci vzájomne späté veci.
- Predvídavosť - schopnosť predvídať priebeh rokovania, schopnosť odhadnúť trendy, možné dôsledky a podobne, patrí medzi významné schopnosti, ktorými by mali oplývať ľudia predovšetkým na vyšších postoch.
- Nezaujatosť - súvisí s otvorenosťou vnímania, s nepodliehaním predsudkom, nezaujatosťou voči ľuďom a jedincom nezávisle na ich postavení.
- Sympatia - vzťah k ľuďom, vľúdnosť, opätovaný nepokrytecký záujem o druhých.