e deblokovať ruská spoločnosť.
Transpetrol, ktorý bol realizáciou projektu poverený, prešiel privatizáciou. Účasť na projekte musí preto konzultovať aj so zahraničným investorom. Tým sa v januári tohto roka stal ruský Jukos, ktorý so 49-percentným podielom získal v Transpetrole aj riadiace právomoci a predkupné právo na majoritu.
Podľa materiálu o dodávke lodí, ktorý pripravilo ministerstvo hospodárstva, dáva privatizácia do výšky 49 percent dostatočné záruky na plnenie záväzkov, ktoré Transpetrolu pri realizácii projektu vyplynú voči štátu.
V materiále sa zároveň zdôrazňuje, že ide o dlhodobý projekt. Má sa deblokovať spolu 27 lodí v odhadovanej hodnote 88 miliónov dolárov, teda asi 3,6 miliardy korún. Pri vstupe Jukosu do Transpetrolu bolo deklarované, že sa ruskému investorovi umožní získať majoritu. Má sa tak stať, hneď ako to bude legislatívne možné, teda po prípadnom schválení novely zákona o veľkej privatizácii.
Projekt sa má odsúhlasiť po zabezpečení finančného krytia z ruskej strany. Transpetrol bol vybraný za realizátora tendrom, ktorý prebehol už v novembri 2000. Uznesenie vlády z júna 2000 zaväzovalo Transpetrol kontrakty pripraviť v spolupráci s teraz už privátnou firmou Slovenská plavba a prístavy. Podľa hovorcu ministerstva hospodárstva Petra Chalmovského však bolo toto uznesenie zrušené a prístavy sa na kontraktoch podieľať nebudú.
Transpetrol medzitým na príprave kontraktov pracuje. S ruskou spoločnosťou Aviko Ross už uzavrel zmluvu o budúcej zmluve. Týka sa dodávok osemnástich lodí pre potreby slovenských firiem a tiež deväť riečno-morských nákladných lodí určených na následný export do tretích krajín. Dodávky prebehnú v štyroch etapách, v prvej budú dodané tri námorné a šesť riečnych tankerov.
Požiadavkou slovenskej strany bolo, aby finančné krytie lodí bolo ruskou stranou zabezpečené nad rámec doteraz potvrdených projektov. To ruská strana na rôznych úrovniach prisľúbila splniť. Cena každého plavidla má tiež zodpovedať reálnej trhovej cene, aby lode boli kedykoľvek predajné tretej strane. Transpetrol bude lode splácať do štátneho rozpočtu, pričom splátkami sa bude znižovať dlh Ruskej federácie voči Slovensku. Štát sa bude istiť záložným právom, ktorým budú lode zaťažené až do uhradenia poslednej splátky.