
Jacques Chirac. FOTO – REUTERS
V posledných dňoch stúpli preferencie len malým kandidátom. Tí kradnú sympatizantov prezidentovi Jacquovi Chiracovi a premiérovi Lionelovi Jospinovi.
Najviac sa zvýšil počet nerozhodnutých. Podľa prieskumu denníka Le Monde je 39 percent takých, ktorí by chceli ísť voliť, ale nevedia koho. Väčšina z nich sa pritom o kampaň zaujíma. Kandidáti dosiaľ nedokázali využiť tieto rezervy a pravdepodobne sa to už nezmení. Nič nenasvedčuje tomu, že by chceli vniesť do finišu viac dynamiky. Ako dosiaľ cestujú po Francúzsku, stretávajú sa s voličmi a hovoria o stále rovnakých témach.
Zo zahraničnopolitických tém sa v posledných dňoch v kampani objavil len Blízky východ. Kandidáti v médiách často musia odpovedať na otázku, kto je zodpovedný za násilie a odpovede sa líšia len v jemných nuansách. Väčšina z nich žiada koniec izraelskej ofenzívy.
Médiá sa občas pokúsia vniesť do kampane nové témy. Libération napríklad legalizáciu marihuany, či sektárstvo a integráciu cudzincov do spoločnosti prostredníctvom otázky volebného zákona pre cudzincov.
Niektoré témy však úplne chýbajú: „Francúzi sa najviac zaujímajú o otázky bezpečnosti. Kandidáti najmenej radi odpovedajú na otázky, ktoré súvisia s aférami a vo všeobecnosti s morálkou v politike, a táto téma je v tohtoročnej kampani veľmi málo prítomná,“ tvrdí známy moderátor verejnoprávneho rozhlasu Jean Michel Aphatie.
Úplne chýba aj diskusia o podobe Európy. „Je to príliš technický problém, navyše francúzska európska politika je už niekoľko rokov celkom jednoznačná. Len málo ľudí sa zaujíma o konkrétnu podobu európskych inštitúcií,“ hovorí politológ Philippe Moreau Defarge.
KLAUDIA LÁSZLÓOVÁ, Paríž