Sociálna poisťovňa však pred pár dňami nariadila pobočkám zrušiť inkriminované priehradky, kam prichádzali pacienti odovzdávať návrhy lekárov na kúpeľnú liečbu.
„Pracovníčky za tým okienkom mali neuveriteľnú moc. Od nich neraz záviselo, kto poukaz dostane okamžite a koho vyprevadia so slovami – poukazy nie sú, ak budú, oznámime vám to písomne. A uchádzač o liečbu čaká možno dodnes,“ hovorí pani Anna z Bratislavy.
„Veľakrát som sa tam bola opýtať, či nemajú poukaz na moju diagnózu, lekárka mi odporučila kúpele na pohybové aj zažívacie problémy. Bežnou cestou som nepochodila.“ Pani Anna má skúsenosť aj s tým, ako jej dokonca lekárka „poradila“, aby žene za okienkom podsunula peniaze. „Vraj – dávajú sa im tak dve tisícky. Tak som sa o to chcela pokúsiť, ale nevedela som ako. Pri okienku ma každý vidí, nemala som odvahu. Na to som dostala dobrú radu – počkajte na tú pani po pracovnom čase, a keď bude vychádzať zo Sociálnej poisťovne, zastavte ju na chodníku… Ale po čase som pochopila aj to, ako sa to zrejme robí pri okienku – jedna pacientka predo mnou vybrala z tašky zošit a posunula ho k pracovníčke. Tá si ho zobrala a niečo z neho vybrala.“
V bratislavskej pobočke Sociálnej poisťovne na Záhradníckej ulici bývalé okienko s názvom Kúpeľná starostlivosť zíva prázdnotou. Na skle sa vyníma len plagátový oznam. Záujemcovia o liečbu sa majú obrátiť na podateľňu. „Tie panie tu už nesedia. Robia aj naďalej s poukazmi, ale nesmú prichádzať do styku s klientmi. Poukazy sa posielajú už len písomne,“ zašveholila nám okoloidúca zamestnankyňa.
Bratislavská pobočka to zaviedla ako jedna z prvých, väčšina ju nasleduje. Vedenie poisťovne potvrdilo, že na pracovníčky za okienkom prichádzalo veľa anonymov o podozrení z brania úplatkov. (ru)