Minulý týždeň rokovalo o dodávkach vojenského materiálu z Ruska aj ministerstvo obrany. Čo budeme deblokovať?
„Ruská strana pripustila, že môžeme zaradiť do deblokácií aj opravy stíhačiek MiG-29. Na tento rok je inak presne stanovená štruktúra deblokácií. Je to 18,9 milióna dolárov. Na opravy 9,1 milióna a zvyšok nákupy rôzneho vybavenia armády, ako nepriestrelné vesty alebo odstreľovačské pušky. O opravách ešte budeme rokovať.“
Letectvo sa malo modernizovať, ruské stroje mali končiť. Prečo teraz máme záujem o ich opravu a modernizáciu?
„Pretože chceme, aby boli bojaschopné. Keď ich už máme, je otázka, či majú lietať, alebo nie. My si myslíme, že by mali lietať do roku 2005 a po roku 2005 by mali lietať iné.“
Už pred vyše troma rokmi sa hovorilo, že nové lietadlá potrebujeme čo najskôr. Namiesto nákupu nových – neruských – však budeme využívať ruský dlh na opravu starších, ktoré sú kritizované najmä pre nehospodárnosť?
„S nákupom prvých nových bojových lietadiel sa v dlhodobom pláne počíta od roku 2005. Prevádzka MiG-29 je nákladná, ale všetci vedia, že sú to dobré stíhačky. Dohromady máme 24 lietadiel MiG-29 a čo s nimi? Predáme ich? Máme k nim vybavenie, trenažér, cvičíme pilotov. Kúpa nových lietadiel je päťdesiatmiliardová investícia.“
Už keď nastúpila súčasná vláda, niektorí predstavitelia ministerstva hovorili, že na nákup nových lietadiel je najvyšší čas.
„Keď som prišiel na ministerstvo obrany, prvá požiadavka na mňa bola nakúpiť lietadlá. Pýtal som sa – koľko a kedy. Keď sme začali robiť prvé analýzy, vysvitlo, že by mali byť podzvukové, lebo na nadzvukové nemáme. Malo ich byť 54 a hovorilo sa, že by sme mali s nákupmi začať v roku 2003. Lenže už na prvý pohľad nebolo z koncepcie jasné, či budeme mať po kúpe lietadiel peniaze na obnovu ostatných častí armády. Nechceme sa dopustiť toho, za čo je kritizovaný český minister. V prepočte na naše koruny má ročný rozpočet okolo šesťdesiat miliárd, ale stále mu nestačí, lebo nakúpili 72 podzvukových lietadiel, teraz nakupujú nadzvukové, objednali modernizáciu tankov a naraz zistili, že majú vážne problémy. My už vypracovanú koncepciu máme. Dnes nik nehovorí o 54 lietadlách, ale o osemnástich.“
Koľko MiG-29 sa bude opravovať?
„Najskôr osemnásť. Firma, s ktorou rokujeme, uzavrela zmluvu na opravu MiG-ov aj s Maďarmi. Nemyslím si, že by sme sa mali len tak zbaviť lietadiel, ktoré sú schopné po opravách lietať aj bojovať, len preto, že sú ruské. Maďarsko sa zároveň dohodlo so Švédmi o lízingu lietadiel Grippen od roku 2005. Nechcem hovoriť, že aj my pôjdeme na lízing, ale budeme postupovať podobne.“
S deblokáciami sa často spájajú podozrenia z korupcie. Budú sa lietadlá opravovať cez sprostredkovateľa?
„Ministerstvo má oprávnenie na zahraničnoobchodnú činnosť a ruská firma, s ktorou rokujeme o opravách, tiež. Ak im ruská strana dovolí, aby boli opravy financované z deblokácií, bude to priamy vzťah ministerstva a firmy, ktorá stíhačky opraví.“
Čo bude s ruskými lietadlami, keď nakúpime nové?
„Budeme ich predávať.“
Predá ich napríklad firma Hermes do Angoly?
„(Smiech.) Ja neviem. Aj v Bruseli sa ma pýtali, ako u nás funguje predaj zbrojárskej techniky. Povedal som, že podľa zákona ju musíme odpredať organizácii, ktorá je oprávnená, a na každý jednotlivý prípad musí dať komisia súhlas. Verím, že je zabezpečené, aby sa tieto lietadlá nedostali do embargovaných krajín.“ (rf)