Svet produkuje informácie neuveriteľnou rýchlosťou. Množstvo informácií, ktoré sú ľudia schopní prijať, však stále zostáva viac-menej nezmenené. Koľko percent informácií, ktoré zverejníte na svojej webovej stránke, si vôbec niekto prečíta? A čo budete robiť s tými, ktoré nikdy nikoho nebudú zaujímať?
Osemdesiat percent textov zverejnených na jednej z najväčších a najznámejších svetových webových stránok si nikto nikdy neprečíta. Nie sú čítané občas. Nie sú čítané zriedka. Nie, osemdesiat percent informácií, ktoré zverejňuje istá významná korporácia, si neprečíta ani jediný človek na svete.
Podľa štúdie Michaela Leska z roku 1997, 48 percent vedeckých článkov z oblasti spoločenských vied uverejnených v roku 1984 nebolo v priebehu nasledujúcich desiatich rokov ani raz citovaných. Spomedzi všetkých článkov z oblasti jazyka a literatúry nebolo ani raz citovaných neuveriteľných 93 percent.
Ak váš článok nikto necituje, neznamená to, že ho nikto nečítal. Znamená to však, že ak aj bol prečítaný, nemal na čitateľov veľký vplyv. A načo sú dobré články, ktoré nemajú žiaden vplyv?
Web má potenciál celú situáciu zmeniť. Práve preto majú z neho mnohí vydavatelia strach. Nemenovaný vydavateľ vedeckej literatúry nedávno povedal, že sa bojí dňa, keď sa na webe stanú bežným platby za každé prečítanie článku. Už teraz totiž vie, že množstvo z vydaných publikácií nikto nečíta. Ľudia a organizácie ich však, našťastie, stále nakupujú „do archívu“.
Čo s tým? Nuž, čo tak začať s tým, že prestaneme publikovať to, čo nikto nechce čítať? Na každú vytlačenú stranu dnes pripadá 30-tisíc strán, ktoré si niekto uloží do počítača. Kde je kontrola kvality? Kde sú editori? Kto kontroluje, čo sa uverejňuje na vašej webovej stránke alebo intranete? Ak sypete na vašu webovú stránku všetko, čo máte, ľudia ju budú vnímať ako skládku odpadu.
Zamyslite sa, aký druh obsahu svojim čitateľom poskytujete. Existujú tri základné metódy, ako kontrolovať váš obsah: udaním dátumu expirácie informácie, kontrolou v čase zverejnenia a periodickou kontrolou obsahu.
Stanovenie dátumu expirácie je veľmi užitočné pri informáciách ohraničených časom, napríklad pri avízach na určité akcie. Po stanovenom dátume môže byť text zo stránky automaticky odstránený. Bohužiaľ, pri väčšine obsahu to nebude také jednoduché.
Kontrola v čase zverejnenia znamená porovnávanie dokumentu určeného na zverejnenie s tými, ktoré už na webovej stránke máte. Ak už na stránke je niečo podobné, treba pri pridávaní nového textu starší odstrániť.
Periodickú kontrolu dokumentov možno robiť dvoma spôsobmi. Prvým je automatické zaslanie e-mailu autorovi každého príspevku na stránke určitý čas, povedzme, pol roka po jeho zverejnení. Autor je v ňom vyzvaný, aby posúdil, či je jeho článok stále relevantný. Druhou možnosťou je pravidelná kontrola všetkých informácií na stránke, napríklad raz ročne.
Ak sa osemdesiat percent článkov nikdy nečíta, predstavte si, o koľko efektívnejšia a prehľadnejšia bude vaša webová stránka bez nich. O čo ľahšie sa ľudia budú v nej orientovať a o čo rýchlejšie nájdu to, čo hľadajú. Menej je niekedy naozaj viac.
GERRY MCGOVERN, www.gerrymcgovern.com
(Autor je konzultantom, autorom kníh o content managemente Content Critical a The Web Content Style Guide)