Koľko to stojí, keď si ľudia neveria

Eugen Jurzyca dáva pohľad ekonóma na potrebu dôvery. Shooty k tomu niečo nakreslil. Ponúkame ďalšiu ukážku z knihy Krizonómia z nadhľadu.

Ilustrácia - ShootyIlustrácia - Shooty

Kapitálom sa stávajú úspory premenené na investície. Pred sedemtisíc rokmi niekto nezjedol všetky zrná pšenice, odložil ich spotrebu, zasadil ich - investoval, premenil na kapitál. Nevedno, či z toho dostal dividendy aj on, my ich odvtedy berieme všetci. Priam zázračné.

Od roku 1926 do roku 2004 bol podľa ekonóma Lawrencea Summersa priemerný výnos na akciovom trhu USA 7,11 percenta. Ak pri ňom nejaký dvadsiatnik vložil do akcií milión, mal v šesťdesiatke (napríklad pri odchode do dôchodku) „zázračných" takmer 15 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Investovať sa veru spoločnostiam v priemere oplatilo nielen do domestikácie zvierat, pôdy, vybudovania fabrík, nákupu cenných papierov, ale aj do morálky, osobitne do jedného z jej základných pilierov, budovania dôvery medzi ľuďmi.

Spoločnosti s vysokou dôverou môžu v ekonomike nielen znížiť transakčné náklady - dlhé detailné zmluvy, súdne spory, podrobné účtovníctvo, policajné zásahy, ale môžu využiť aj efektívnejšie formy spolupráce: podľa rešpektovaného prieskumu hodnôt organizovaného Tilburg University v rokoch 1999/2000 si v Európe ľudia dôverujú najviac v Dánsku.

Na otázku, či si myslia, že väčšine ľudí možno dôverovať, odpovedalo kladne 66,5 percenta opýtaných. U nás tak vtedy odpovedalo len 15,7 percenta. Ani neprekvapuje, že podľa tohtoročnej správy OECD je Dánsko na čele krajín využívajúcich obchod cez internet.

SkryťVypnúť reklamu

Teda lacnú, efektívnu, ale na dôvere založenú formu spolupráce. Z celkového obratu firiem vyše 20 percent v Dánsku pochádza z elektronického obchodu. U nás sú to len 3 percentá. Takmer zázračný rozdiel. Lenže my sme si povedali, že do medziľudskej dôvery investovať nebudeme.

Naopak, zdá sa, že sa snažíme „spotrebovať" aj tú trochu, čo máme. V roku 1991 si u nás dôverovalo 20,6 % ľudí. Podľa sociológov aj to bolo málo. Veľké zmeny usporiadania spoločnosti však viedli k ďalšiemu poklesu, takže v roku 1999 klesol počet kladných odpovedí na otázku o dôvere až na 15,4 %.

Následne došlo z hľadiska dôvery u nás k historicky najlepšiemu vývoju - do roku 2004 narástol počet dôverujúcich si respondentov na 21,6 %, čím sme sa začali blížiť k priemeru EÚ, úrovni 30,5 %. V roku 2008 sme sa však prepadli dokonca až pod úroveň z tunelárskych a mafiánskych čias. Na 12,4 %!

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto toho, aby sme investovali čas a energiu do skúmania príčin rôznych konfliktov v spoločnosti a do ich poctivého riešenia, s pomocou niektorých politikov jednoducho len určíme vinníka problému. Zhodou okolností je „vinníkom" takmer vždy ten, kto nepredstavuje pre populistických politikov voličský potenciál.

Obviniť obchodné reťazce z neprimeraného zvýšenia cien potravín bolo oveľa ľahšie, ako sa pokúsiť verejnosti vysvetliť vplyv celosvetových trendov na ne. Čo na tom, že sa na dlho pokazila dôvera zákazníkov k obchodníkom.

Čo na tom, že sa kazí dôvera občanov Slovenska v spravodlivosť, keď populistickí politici opakujú, že Slovensko nie je právny štát.

Čo na tom, že klesá dôvera medzi Slovákmi a Maďarmi pre zbytočne vyvolávané spory.

SkryťVypnúť reklamu

Čo na tom, že na základe ekonomicky nelegitímnych útokov klesla dôvera zdravotníkov a pacientov k zdravotným poisťovniam, dôvera sporiteľov k dôchodkovým správcovským spoločnostiam, zamestnancov voči zamestnávateľom, zákazníkov voči energetikom, vodárom, čitateľov voči novinárom?

Čo na tom všetkom, keď sa z toho dá politicky profitovať?

Nuž „len" to, že si ničíme medziľudskú dôveru - kapitál, ktorý robí zázraky. A nielen v ekonomike.

Ukážka z knižky Ľudovít Ódor & 8 statočných: Krízonómia z nadhľadu, alebo trochu recesie v časoch recesie; TREND Holding (2009). Kniha s ilustráciami Shootyho je dostupná v kníhkupectvách.

Autor: Eugen Jurzyca

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 344
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 912
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 169
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 751
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 218
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 696
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 607
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu