BRATISLAVA – Privatizácia autobusovej dopravy naberá na tempe. Po výbere investorov pre podniky SAD v Bratislave a Dunajskej Strede nastal posun v ďalších troch podnikoch.
V prípade SAD Nové Zámky vyhodnotila výberová komisia ako najvýhodnejšiu ponuku maďarskej firmy Eurobus – Invest Regionális. Po jej schválení ministerkou privatizácie Máriou Machovou, sa bude ponukou zaoberať vláda.
Ponuky dostali aj výberové komisie na privatizáciu autobusových dopravcov v Banskej Bystrici, Košiciach a Prešove.
V Bystrici prejavili záujem tri domáce a jedna česká spoločnosť, v Košiciach okrem dvoch domácich firiem aj Connex Transport, ktorý už zvíťazil pri SAD Bratislava a pri SAD Prešov podali ponuky štyri prešovské firmy. Komisie ohlásia víťazov v priebehu budúceho týždňa.
Situácia dopravcov je dlhodobo komplikovaná, pretože nedokážu vytvárať dostatok zdrojov na obnovu vozidlového parku. Ten je enormne zastaraný. Vláda preto chce, aby investori vložili 95 až 97 percent z kúpnej ceny práve do nákupu nových autobusov.
Slovenská ratingová agentúra pritom zdôrazňuje, že investorom ide v prvom rade o primeranú návratnosť investícií. Jedným z hlavných faktorov efektívnosti dopravcov sú takzvané prepravné prúdy. To znamená, že rôzni dopravcovia obsluhujú regióny s odlišnou ekonomickou situáciou. Koncové stanice, ako napríklad Bratislava alebo Košice ťažia z ich polohy a prepravia podstatne viac cestujúcich. SAD-ky v oblastiach s vysokou nezamestnanosťou a so slabými prepravnými prúdmi majú odlišné podmienky hospodárenia. Tieto faktory však nezohľadňuje účtovná hodnota majetku a práve od nej sa odvíja požadovaná suma od investorov.
Je preto otázne, do akej miery bude pre investorov v niektorých regiónoch prijateľná kúpna cena. Riaditeľ SAD Nitra Ján Vrba, sa obáva, že táto požiadavka štátu môže narušiť doposiaľ funkčný systém autobusovej dopravy. „Nie je totiž logické, aby ten, kto preplatí cenu, vykonával naďalej stratovú dopravu a suploval tak nedostatok zdrojov štátu. Každý kupuje s cieľom primeranej návratnosti a domnievam sa, že noví majitelia dôraznejšie prinútia štát platiť za objednané výkony, alebo jednoducho prestanú objednávku plniť. Je možné, že do takej miery, že systém prestane byť funkčným,“ povedal Vrba.
Vláda chce postupne sprivatizovať sedemnásť podnikov SAD. Investori súťažia o 49 percent akcií. Štát si v podnikoch zachováva prostredníctvom FNM majoritu 51 percent. V druhej etape sa z podielu FNM prevedie 34 percent na vyššie územnosprávne celky a na zvyšných 17 percent akcií získajú predkupné právo investori.
Čistý majetok dopravcov, ktorý vstupuje do privatizácie, vyčíslilo ministerstvo dopravy na približne 3,7 miliardy korún.
TOMÁŠ KURTANSKÝ