BRATISLAVA - Slovensko sa radí ku krajinám s najrozvinutejšou automobilovou výrobou. Z 51 krajín sveta, v ktorých sú montážne závody automobiliek, je Slovensko na desiatom mieste v počte vyrobených áut na tisíc obyvateľov. Tento ukazovateľ dosiahol vlani 34 vozidiel na tisícku obyvateľov. V materiáli o vývoji automobilového priemyslu to konštatuje Ministerstvo hospodárstva SR.
Samotná produkcia automobilového priemyslu vlani vzrástla o 15,7 percenta na 150,6 miliardy korún. Experti rezortu hospodárstva pritom očakávajú, že obrat firiem pracujúcich v automobilovom priemysle stúpne počas dvoch až troch rokov na 250 miliárd korún. Podiel automobiliek na slovenskom exporte sa blíži k optimu, za ktoré sa považuje interval 25 až 30 percent.
Rast je ťahaný najmä bratislavským VW Slovakia. Vlani automobilku opustilo 181 644 vozidiel, čo znamenalo produkciu 600 vozidiel denne. Na montážny závod je pripojená sieť dodávateľov komponentov, ku ktorej sa už koncom vlaňajška pripojili plne dobudované kapacity VW Slovakia v Martine. Prudký nárast produkcie komponentov sa očakáva na prelome tohto a budúceho roka, keď bude postupne nabiehať nový projekt VW Colorado na plánované kapacity.
Tlak VW na presun svojich dodávateľov do tesnej blízkosti bratislavského závodu zohral významnú úlohu aj pri prílive zahraničných investícií. Výsledkom je vznik priemyselnej oblasti, ktorá zahŕňa priemyselný park KÜSTER s piatimi dodávateľmi, výrobnú zónu Plastic Omnium na dodávky nárazníkov a palivových nádrží, TOWER automotive Malacky, ale aj firmy PAL-Inalfa Vráble, BAZ-Inalfa Bratislava a DELPHI Senica.
Spolu sa v automobilovom priemysle vlani preinvestovalo 28,3 miliardy korún, čo je až o 169 percent viac ako pred rokom. Polovica investícií pritom smerovala do technológií.
Ďalší vývoj bude závisieť od dvoch prevládajúcich tendencií automobilovej výroby. V prvom rade je to recesia. Tá núti investorov k zvýšenej opatrnosti, prináša však aj pozitíva pre regióny, ktoré sú schopné poskytnúť lacnejšiu cestu, ako recesiu prekonať. Automobilky sú nútené hľadať rezervy v znižovaní nákladov a posilňovaní trhovej pozície a konkurencieschopnosti. Jedna z možností, ako tieto ciele naplniť, je práve presun výrob do oblastí s nižšími výrobnými nákladmi, z čoho môže ťažiť aj Slovensko. Výhodou je pritom už rozvinutá sieť lokálnych dodávateľov pre VW. Automobilizmus však formuje aj globalizácia, ktorá tlačí na dodávateľov, aby svoje komponenty uspôsobovali pre stále širší trh. Automobilky tlačia na kvalitu, rýchlosť a objem dodávok. Tomuto tlaku malí lokálni výrobcovia často nie sú schopní čeliť.
TOMÁŠ KURTANSKÝ