
Zdroj: Taylor Nelson Sofres
úcich pripojenie na sieť.
Po vlnách akvizícií v uplynulých rokoch vládnu dnes trhu štyria veľkí hráči, ktorí si delia takmer všetky tržby v odvetví. Výrazná väčšina používateľov virtuálnej siete je pripojená cez modemy, no do módy pomaly prichádzajú aj ISDN linky. Podľa dostupných údajov sa ich počet vlani zdvojnásobil a presiahol 23 000. Celkovo je na internet pripojených niekoľkokrát viac ľudí.
Internetový provider Slovanet, ktorý prevádzkuje aj sieť ViaPVT, odhaduje počet svojich zákazníkov až na 30 000. Ich reálny počet však môže byť oveľa nižší a závisí od metodiky výpočtu. Firma vlani vykázala desaťmiliónový zisk a jej tržby medziročne vzrástli o vyše polovicu. Slovanet minulý rok zmenil stratégiu a začal sa orientovať na firmy. Jeho vlastníkmi sú americké fondy Advent Int., ECM, Octet a Fondelec.
Ďalším z internetových obrov je Telenor, ktorý na slovenskom trhu pôsobí cez svojho providera Nextra. Tento poskytovateľ internetových služieb vlani zaznamenal úbytok počtu on-line zákazníkov na 21 000, no jeho obrat vzrástol o 40 percent. Podobne ako Slovanet, aj Nextra prehodnotila svoju zákaznícku orientáciu. „Úbytok klientov možno vysvetliť zrušením produktu Fanatik, ktorý bol určený širokej vrstve malých užívateľov,“ vysvetľuje Jana Drobová z Nextry.
Ďalším z veľkých hráčov na internetovom trhu je EuroWeb vlastnený holandskými telekomunikáciami KPN. Aj táto firma sa orientuje na veľkých zákazníkov a svoj podiel získala skupovaním menších providerov, akými boli napríklad SKnet, EUnet, R-net alebo Isternet.
„Po výraznej reštrukturalizácii v poslednom štvrťroku 2001 bude začiatok tohto roku pre nás rekordný, čo sa týka počtu klientov, rastu výnosov a ziskovosti,“ tvrdí šéf slovenského EuroWebu Sean Bourgeois. Počet klientov EuroWebu vzrástol v januári o pätinu.
Veľkú štvorku uzatvárajú Slovenské telekomunikácie (ST Online). Minuloročné údaje o svojich on-line zákazníkoch spoločnosť odmieta zatiaľ zverejňovať.
Telekomunikácie z pozície monopolu zarábajú aj na klientoch ostatných providerov, ktorí musia každý mesiac platiť za impulzy počas pripojenia na internet. Práve v cenovej politike telekomunikácií vidia niektorí odborníci hlavný problém spomaľujúceho sa rastu penetrácie internetu.
TOMÁŠ VELECKÝ