Maturitné písomky tvoria len časť hodnotenia študenta. Celkovú známku z predmetu študent dostane až vtedy, keď absolvuje aj ďalšiu časť maturitnej skúšky – ústnu skúšku. Od školského roku 2004/2005 čakajú maturantov aj písomné testy. Aby aspoň trochu vedeli, čo ich čaká, tu je ukážka z minuloročného testovania maturantov Monitor.
Ukážka 1 (k otázkam 1– 3): Gilgameš (úryvok)
Tvrdou a ťažkou rukou vládol Gilgameš nad uruckým ľudom. Tak ako mohol vládnuť jedine ten, kto nebol z dvoch tretín človek. Chlapi uruckí žili neustále v strachu, ženy a dievčatá v slzách. Len čo sa vynoril nad obzorom východnej púšte žiarivý Šamašov kotúč, ozval sa rachot bubnov. Vojaci s prilbami a dlhými palicami prišli na križovatky, kde sa zhromaždili rozospatí chlapi. Tam jedni kopali hlinu, druhí nosili vodu, tretí miesili mazľavé blato, štvrtí ho dávali do foriem … . Jedného dňa predstúpil Gilgameš pred tvár uruckého ľudu. „Obra Chumbabu chcem zabiť, aby som vyhubil zlo, čo sužuje ľudí, a aby svet vedel, akého statného chlapa zrodil Uruk.“
01: Gilgameš v ukážke 1 predstavuje typického literárneho hrdinu staroveku tým, že
(A) koná výnimočné činy v záujme ľudu.
(B) naháňa svojou silou strach.
(C) je zakladateľom mesta.
(D) nerobí rozdiel medzi mužmi a ženami.
02: Ideál kalokagatie najlepšie vystihuje veta:
(A) „Tvrdou a ťažkou rukou vládol Gilgameš nad uruckým ľudom.“
(B) „Tak ako mohol vládnuť jedine ten, kto nebol z dvoch tretín človek.“
(C) „Len čo sa vynoril nad obzorom východnej púšte žiarivý Šamašov kotúč, ozval sa rachot bubnov.“
(D) „Obra Chumbabu chcem zabiť, aby som vyhubil zlo, čo sužuje ľudí, a aby svet vedel, akého statného chlapa zrodil Uruk.“
03: Spojenie „žiarivý Šamašov kotúč“ v ukážke 1 je
(A) metafora. (C) hyperbola
(B) metonymia. (D) oxymoron.
Ukážka 2 (k otázke 4): Sofokles – Antigona (úryvok)
Ach, bez priateľov, úbohá a nešťastná
do tmavej hrobky musím živá zostúpiť!
A čo som zneuctila? Ktoré z božských práv?
Ach, načo ešte k bohom zraky upierať?
A koho volať o pomoc? Veď zbožný čin
sa mi tu vyčíta, hľa, aká bezbožnosť!
No ak to majú za správne aj bohovia,
tak potom trest svoj budem znášať pokojne
04: Dôkazom toho, že monológ ukážky 2 je z antického diela, je to, že
(A) sa v ňom odráža typické napätie medzi pozemským a nadpozemským svetom.
(B) postava sa cíti úbohá a nešťastná, vytlačená na okraj spoločnosti.
(C) postava je rozhodnutá prijať trest, obetovať sa v mene zachovania ľudskosti a božích zákonov.
(D) postava pokorne prijíma trest, najdôležitejšie je pre ňu zachovanie poslušnosti.
05: Ktoré z uvedených tvrdení sa nevzťahuje k Sofoklovej dráme Antigona?
(A) Dej sa odohráva výrazne v rovine medziľudských vzťahov.
(B) Autor spracúva mytologický námet.
(C) Dej nie je motivovaný zásahmi vyšších božských síl.
(D) Hlavná hrdinka odmieta zachovať vernosť starším morálnym príkazom.
06: Antigonou sa inšpiroval a jej meno dal aj do názvu svojej hry slovenský dramatik
(A) Ivan Stodola. (C) Peter Karvaš.
(B) Ivan Bukovčan. (D) Július Barč-Ivan.
(odpovede sa dozviete na budúci týždeň)