
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Na stredných odborných školách prebiehajú maturitné písomky zo slovenčiny tak, ako na gymnáziách – štyri témy písomných prác sa vyberajú z návrhov, ktoré pripravia učiteľky slovenského jazyka. Na takomto type škôl však býva zvykom, že jedna z tém je orientovaná profesionálne.
„U nás sa ráno v deň písomiek v riaditeľovej pracovni zídu študenti – zástupcovia maturitných ročníkov – a za ich prítomnosti sa vyžrebujú témy písomiek,“ hovorí zástupca riaditeľa Strednej priemyselnej školy v Bánovciach nad Bebravou Leonard Kavuliak. „Mnohí naši študenti sa zúčastňujú na odborných súťažiach, a preto si často na písomkách vyberú tému, s ktorou už majú skúsenosti.“
Aj na Sociálnej a pedagogickej akadémii v Bratislave si môžu študenti vybrať na písomkách zo slovenčiny odbornú tému. „Vychovávame učiteľky pre materské školy, vychovávateľov a kultúrno-výchovných pracovníkov a študenti prirodzene prejavujú záujem o témy, ktoré sa spájajú s ich budúcim povolaním,“ hovorí zástupkyňa riaditeľky Viera Lojová. „V rámci psychológie majú komunikáciu, aj sociálno-psychologický výcvik, takže ich aj v rámci maturitnej písomky láka zamyslieť sa nad problémami, ktoré s týmito oblasťami súvisia.“ Ale ani slovenčina nie je na tomto type školy popoluškou – žiaci majú tri hodiny slovenského jazyka, literárno-jazykovú aj dramatickú výchovu a to im pomáha pracovať na svojom jazykom prejave.
Až 60 percent študentov Strednej zdravotníckej školy v Prešove si v písomnej maturitnej práci radšej vyberie tému, ktorá poskytuje priestor na uplatnenie odborných znalostí, a nie látku z učiva literatúry. „Jednoducho sú už orientovaní viac profesionálne. Práca môže mať formu článku do novín, rozprávania alebo napríklad prednášky pre pacientov,“ hovorí riaditeľka Anna Eliašová. „Témy z literatúry si vyberajú zvyčajne tí, ktorí pracujú v našom debatnom klube.“
MONA GÁLIKOVÁ