a Antonyho Hoffmana zo štúdia Warner Bross, ktorý sa momentálne premieta v slovenských kinách.
Vzájomné vraždenie a vymyslené monštrá sa tentoraz nezdali vedcom z NASA únosné, a tak najskôr odmietli s filmármi spolupracovať na príprave snímky, a teraz ich dokonca napádajú. A to je obrat. NASA totiž celé desaťročia umožňovala filmárom bezplatný prístup do vlastných archívov a tvorcom sprostredkúvala osobný prístup k astronautom a vedcom.
Okrem toho experti zvykli dávať filmárom odborné rady a obvykle dozerali na nakrúcanie vesmírnych sci-fi filmov a televíznych seriálov. Farbu a krajinu planéty Mars odborníci pochválili. Tvrdia však, že filmoví astronauti by nemali chodiť po Marse ako po Zemi.
Použitie slnečných erupcií ako dramatického dejového prvku je podľa odborníkov tiež absurdné, lebo riadiace stredisko pre medziplanetárne lety dnes dokáže pred podobným nebezpečenstvom vesmírnu loď varovať s niekoľkodenným predstihom.
A ani komická vložka - muži močiaci na Mars - nenašla u vedcov-kritikov pochopenie. Moč totiž obsahuje 97 percent vody, ktorá na Marse takmer nie je, a preto by ju, ako tvrdia, pri reálnej kolonizácii planéty museli zachytiť a recyklovať ako vzácnu tekutinu. A nie ňou mrhať a pri močení ju nechať bez úžitku stekať na povrch planéty. Ochladenie medzi Hollywoodom a agentúrou NASA je zvláštne aj preto, že tieto giganty sa vzájomne potrebujú. Napokon, americkí novinári radi hovoria, že vo vesmíre sú iba dve slnečné sústavy - Hollywood a NASA.
NASA je ako ktorákoľvek celonárodná americká agentúra závislá od podpory verejnosti, a teda nepohŕda popularitou, ktorú dokáže vyvolať strieborné plátno či televízna obrazovka. Aj keď ide napríklad o vesmírne výpravy. Ešte viac to platí po tom, keď s obrovským záujmom očakávaný projekt Polar Lander skolaboval a výskumná sonda vyslaná na Mars odmietla komunikovať s riadiacim centrom.
Minulý rok v auguste NASA oznámila ďalší pokus o výskum červenej planéty - dva totožné terénne roboty majú pristáť na Marse v roku 2004 v rozmedzí jedného dňa. Čo je teda príčinou terajšej zdržanlivosti zo strany NASA? Možno naozaj úroveň vedecko-fantastických filmov. Súčasným hollywoodskym filmom Misia na Mars či Červená planéta chýba pátos a ľudsky zaujímavý príbeh. Skutočná dráma, ktorá by dokázala uspokojiť ako obyčajného diváka, tak vedcov. To, čo sa podarilo legendárnemu Kubrickovmu filmu 2001: Vesmírna odysea. Aj preto je dodnes považovaný za najlepšie dielo tohto žánru. EDWIN GRASSMEIER
(Autor je prekladateľ)