BRATISLAVA - Napriek obavám zo zhoršujúceho sa vývoja na svetových automobilových trhoch, predaj na Slovensku za prvé tri mesiace tohto roka vzrástol. Predajcovia umiestnili na trhu celkovo 15 594 osobných a malých nákladných automobilov. V medziročnom porovnaní to znamená 31,2-percentný nárast počtu predaných vozidiel. V marci 2001 dosiahol ich počet 6 330, čo je najvyššia hodnota od júna 1999, kedy sa predalo 8 672 osobných a malých úžitkových automobilov. Vyplýva to z informácií Združenia automobilového priemyslu (ZAP).
V marci vzrástla predajnosť oproti februáru o 23,3 percenta. Najžiadanejšou značkou prvého štvrťroku na Slovensku bola Škoda. Mladoboleslavská automobilka predala spolu 3217 vozidiel, čo jej prinieslo 51-percentný podiel na trhu. Na druhej priečke sa umiestnil so 7,6 percentami a 480 predanými vozidlami nemecký Volkswagen. Tretí s podielom 6,7 percenta a 427 predanými vozidlami skončil francúzsky Renault. Štvrtou najpredávanejšou značkou bol Peugeot s počtom vozidiel 395 a päticu uzatvoril Citroën (290 vozidiel). V priebežnom tohtoročnom hodnotení sú najpredávanejšími značkami Škoda, Volkswagen, Peugeot, Renault a Citroën.
Na medzinárodnom automobilovom trhu očakávajú experti oslabený vývoj v tomto, aj v bu-dúcom roku. V západnej Európe by mal odbyt osobných automobilov v rokoch 2001 a 2002 poklesnúť o 5 percent. Jadro problému sa podľa analytikov odvíja od nedostatočného rastu americkej ekonomiky. V Spojených štátoch by mal v tomto roku predaj automobilov klesnúť o 10 percent a v budúcom roku o ďalších 8 percent. Severná Amerika a Japonsko pokrývajú 43 percent a 10 percent automobilových exportov z krajín Európskej únie. Okrem toho počítajú americkí výrobcovia nákladných vozidiel s tohtoročným poklesom odbytu o 15 až 20 percent. Trhy vo východnej Európe a Ázii nebudú pritom schopné straty v rokoch 2001 a 2002 vykompenzovať. Mierne oživenie v automobilovom sektore by malo nastať až v roku 2003. (tom)