Handicap nižšieho priemerného zárobku si Slováci kompenzujú tým, že stále viac motoristov dáva prednosť lízingu pred nákupom v hotovosti. Potvrdzuje to fakt, že lízing automobilov v minulom roku opäť vzrástol a udržal si tak stabilne vedúci podiel na celkovom objeme lízingových operácií. Za luxus sme proste ochotní platiť, a to i za cenu škrtenia ostatných rodinných výdavkov.
ZOSTÁVAJÚ ROZDIELY
Nemalé prostriedky domácnosti vynakladajú aj na modernizáciu svojho vybavenia technikou a domácimi spotrebičmi. Oproti roku 1999 sa vybavenosť domácností mobilnými telefónmi zvýšila takmer o 7 percentuálnych bodov na 21,4 percenta. Najrýchlejší rast zaznamenal nákup internetových pripojení. Kým v roku 1999 ich malo 1,2 percenta, vlani už 2,3 percenta domácností. V súlade s modernizáciou domácej techniky, klesá používanie pevných telefónnych liniek či faxov.
Pravdou však zostáva, že v jednotlivých krajoch Slovenska stále vládnu značné rozdiely. Ekonomicky dominantný zostáva Bratislavský kraj, kde už dnes vlastní mobil vyše tridsať a počítač viac ako 20 percent domácností. Naproti tomu najmenej domácnosti je modernou technikou vybavená v Prešovskom kraji.
Oživenie domáceho dopytu teda postupne uľahčuje aj cestu techniky do domácností. Sú tu však aj iné faktory, ktoré ešte Slovensko nestavajú do skupiny najpokrokovejších krajín. „Zaostávame a ďalej zaostávať budeme, pokiaľ bude vláda považovať, napríklad, počítače za luxusný tovar a budeme pri nich platiť 23 percentnú DPH, oproti napríklad šesťpercentnej v Českej republike,“ napísal jeden z čitateľov v internetovej diskusii denníka SME.
NÁZORY SA RÔZNIA
„Nezaostávame, ani sme nikdy nezaostávali, hoci nás to stojí omnoho viac z rodinného rozpočtu ako iných,“ oponuje iný čitateľ. „Prvý malý súkromný počítač som mal v roku 1984, hoci som zvažoval aj kúpu auta, keďže cena bola vtedy porovnateľná. Mám mnoho priateľov, ktorí rovnými nohami zapadli do renomovaných zahraničných softvérových firiem a mnohokrát prevyšujú spohodlnených domácich. A čo sa týka bežných domácností, pokladám používanie počítačov na hry skôr za negatívum,“ dodal.
Stúpajúca kúpyschopnosť sa prejavuje aj v nákupoch domácich spotrebičov. Pre porovnanie, v roku 1995 vlastnilo mikrovlnné rúry len asi 11 percent domácností, minuloročný prieskum spoločnosti GfK už však hovorí o 40 percentách. Sušičku a umývačku riadu nevlastnil v roku 1995 ani jeden z tritisíc oslovených respondentov. V minulom roku to už boli spolu 2 percentá. V tomto roku by sa mal podľa spoločnosti Electrolux predaj spotrebičov na Slovensku opäť zvýšiť.
Ďalší vývoj bude, podľa analytikov, závisieť najmä od vývoja reálnych miezd. Ak sa naplnia predpoklady o raste reálnej mzdy, nie je dôvod na pesimizmus, i napriek zvýšeniu regulovaných cien.
TOMÁŠ KURTANSKÝ