
Hodiny pri Štátnom divadle v Košiciach oznamujú príchod nového tisícročia.
FOTO PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ
BRATISLAVA – „Príchodu nového tisícročia sa neobávam. Idem sa na budúci rok ženiť, tak sa skôr teším,“ hovorí 30-ročný Peter Záhradník zo Sládkovičova. Ani 25-ročný Martin Káro nemá strach. „Prečo by som sa mal báť? Ekologická katastrofa je, myslím, neodvratná, ale ja ju už nezažijem. Jadrovú katastrofu neočakávam. Ľudstvo je už mierumilovnejšie,“ myslí si.
Podľa historika Ľubomíra Liptáka je 1. január 2001 naozaj len obyčajný deň. Prelomové roky nebývajú príliš významné.
Čo sa má stať, stane sa
„Nebojím sa. Vôbec totiž neuvažujem v horizonte storočí alebo tisícročí a myslím si, že ani väčšina ľudí. Uvažujem najviac niekoľko rokov dopredu. Asi je to nezodpovedné voči mojim deťom, ale ak sa nejaká katastrofa má stať, tak sa stane a nič s tým neurobíme,“ hovorí študentka Monika Sláviková.
„Nemám strach. Skôr sa radujem, že práve ja som sa dožila takéhoto historického prelomu. Veď toľké generácie pred nami a po nás to nezažili a nezažijú. Viem, že mi nové tisícročie prinesie koniec sveta – v deň, keď zomriem,“ hovorí 53-ročná Eva Marková.
Strach v stredoveku
Číslená chronológia má však istú magickosť, preto prelomy a zlomové roky vyvolávajú odpradávna strach.
Novú podobu i impulzy mu dalo kresťanstvo, ktoré hlása druhý príchod Mesiáša, s ktorým príde posledný súd a koniec pozemského sveta.
Kniha zjavení sv. Jána – Apokalypsa na istom mieste priamo spomína tisíc rokov, na ktoré bude sputnaný diabol.
„Mylné výklady tohto miesta v Apokalypse dali podnet k očakávaniu pozemského kráľovstva Kristovho, ktoré malo trvať tisíc rokov. Vzniklo tak učenie chiliastov – z gréckeho chílioi – tisíc. Podľa tohto učenia, keď bude diabol prepustený na slobodu a porazený druhý raz, príde druhé všeobecné zmŕtvychvstanie, nový súd a stvorenie nového neba a zeme, a tak sa uzatvorí dejinná cesta sveta. Preto sa aj na konci prvého tisícročia prejavilo oživenie chiliastickch vízií. Objavovali sa proroctvá o zániku sveta. Na záchranu bolo potrebné konať pokánie. Do vrecoviny a popola sa okolo roku 1000 obliekli tisíce ľudí v Európe, medzi nimi i pápež Silvester a rímsky cisár Oto,“ uvádza cirkevný historik Viliam Judák.
Koniec sveta
Neskôr sa objavovali aj ďalšie spoločenstvá s apokalyptickými názormi – flagelanti, ktorí putovali Európou, ohlasovali koniec sveta a bičovali svoje telá do krvi. V modernej dobe sa známymi ohlasovaním príchodu Armageddonu stali napríklad mormoni, Svedkovia Jehovovi a ďalšie náboženské hnutia.
Radikálnym prejavom strachu z konca, ktorý príde s prelomom tisícročia, bolo upálenie sa takmer 500 ľudí, členov sekty Hnutie za obnovu Desiatich Božích prikázaní v marci v Ugande. Koniec sveta očakávali už s príchodom roku 2000, keď sa tak nestalo, vodca sekty naplánoval masovú samovraždu.
Isté katastrofické názory pred príchodom nového tisícročia vyjadrujú niektoré radikálne ekologické a environmentalistické hnutia. „Očakávajú blízku ekologickú katastrofu, do ktorej má vyústiť súčasné poškodzovanie životného prostredia. V rámci pocitu ohrozenia vyzývajú dokonca na aktívny boj,“ hovorí Ondrej Garaj z Ekumenickej spoločnosti na štúdium siekt. Istý strach podľa neho šíria tiež prívrženci ufológie, ktorí predpokladajú inváziu bytostí z vesmíru.
BARBORA MAROSZOVÁ