Záujem o lety je, ale profitujú z neho iní

BRATISLAVA - Záujem dopraviť sa lietadlom na Slovensko alebo odletieť od nás do zahraničia stúpa z roka na rok o desať percent. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý si dala už viackrát urobiť Slovenská správa letísk. Odborníci zainteresovaní v leteckej doprave

sa však nemajú prečo tešiť z tohto argumentu, lebo vládu to doteraz nepohlo k náprave situácie v civilnom letectve.

Pravidelné vnútroštátne linky zanikli v prvej polovici 90. rokov po rozdelení bývalej federácie, pred dvoma rokmi sa obnovila len linka Bratislava - Košice. Počet medzinárodných liniek - mimo objednaných nepravidelných letov (charterov) - klesá, keďže viaceré z nich dopravcovia v minulých rokoch pre neúnosné daňové a colné predpisy zrušili. Tento marazmus núti každý rok okolo 300-tisíc ľudí na Slovensku cestovať cez viedenské a asi 20-tisíc cez budapeštianske letisko. Pritom cez domáce lieta pravidelnými linkami „len“ okolo 230-tisíc pasažierov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Letisko v Bratislave sa v posledných dvoch rokoch nevie vymotať z obrovského úpadku z roku 1999. Ovplyvnil ho zánik Tatra Airu, Slovenské aerolínie v tom čase prestali dočasne lietať a ekonomický balíček znížil životnú úroveň. Dovtedy výkony tohto letiska medziročne rástli (v roku 1996 napríklad o 36 percent), no pred dvoma rokmi o sedminu klesli. Kým však v Bratislave mali pokles, na košickom letisku nie.

Ako vysvetľuje Miroslav Reiff z agentúry Daidalos, ktorá robila prieskum v dopyte, je to preto, lebo „v Bratislave tvoria až 80 percent letov chartery, ale v Košiciach iba pätinu.

V roku 1999 sa znížili reálne mzdy, dovolenkári nemali na zaplatenie leteckých dovoleniek. Cestujúci bratislavského letiska sa až z polovice kumulujú z mimobratislavskej oblasti, kde ľudia pocítili zníženie miezd najviac, preto ich aj menej cestovalo. Naopak, košické letisko malo prevažne mestských cestujúcich z Košíc a Prešova, kde hrala úlohu aj lepšia mzdová situácia VSŽ“.

SkryťVypnúť reklamu

Košické letisko je tak jediným, ktoré má trvalý rast cestujúcich. Aj preto sa Slovenská správa letísk rozhodla do nového terminálu investovať na tomto letisku.

TÁŇA RUNDESOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 316
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 130
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 898
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 874
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 382
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu