
Nicole Kidmanová s austrálskym režisérom Bazom Luhrmannom (vpravo) a britským hercom Ewanom McGregorom. FOTO – TASR/EPA
CANNES – Osemsto ochrankárov, tristo limuzín, šesťdesiattisíc vedier s kvetmi – Cannes sa vyzbrojuje v znamení Zlatej palmy. Päťdesiaty štvrtý festival sa už začal.
Na Croisette, najväčšom canneskom bulvári, sa od stredy rána tlačili fanúšikovia. Okrem toho, že sa po kobercoch prejde Nicole Kidmanová, Antonio Banderas, Melanie Griffithová a John Malkovich, predsa len ide aj o to, čo sa bude dať vidieť v kinosálach. O hlavnú cenu sa bude tento rok uchádzať dvadsaťtri filmov – americké, japonské a, samozrejme, francúzske.
Minuloročnú Zlatú palmu získal muzikál Larsa von Trier Tanečnica v tme, tento ročník včera otvoril výpravný, päťdesiatmiliónový muzikál austrálskeho režiséra Buza Luhrmanna Moulin Rouge. Celebration & Comedy je napokon jednou z tohtoročných hlavných tém.
Moulin Rouge sa odohráva v zlatej ére tohto legendárneho miesta šoubiznisu, čiže na prelome storočí. Vo filme vystupuje slávny francúzsky pijan Toulouse-Lautrec, ktorý trávil život geniálnym kreslením kurtizán-tanečníc na Moulin Rouge. Dej zľahka pripomína Pucciniho Bohému, ibaže namiesto ničivej chudoby je tu hrozba, že majiteľ zatvorí kabaret, ak sa mu neoddá tanečnica Satine, ktorú hrá Nicole Kidmanová. Nicole tvrdí, že celý život čakala na to, že bude raz môcť spievať a tancovať a že miluje muzikály zo štyridsiatych rokov. Po strhujúcom minuloročnom retromuzikáli Tanečnica v tme začína byť tento žáner vo vzduchu. Namiesto pesničiek z konca storočia tu počujeme dnešný pop: Madonnu, Stinga, Eltona Johna, Joa Cockera, U2, ba aj Nirvanu.
Film pochválil parížsky denník Le Figaro ako „nádhernú ódu na muzikál, operu a vôbec hudodnbú šou“, denník Libération ho vyhlásil za gýč, pripomínajúci to najhoršie z Walta Disneyho, poznačený „anglosaskou obsesiou popkultúrou“, ktorá je „neznesiteľná“, aj keď môže byť „občas milá“.
Po premiére otváranie festivalu pokračovalo veľkou párty v canneskom prístave vrátane klasického kankánu naživo.
Festival včera pokračoval vo vážnejšom tóne: filmom Distance japonského režiséra Hirokazu Kore-Eda o smrti a jej následkoch na pozostalých. Film španielskeho režiséra Marca Rechu Pau el seu germa je zasa o putovaní hlavného hrdinu na miesto, kde zomrel jeho brat.
Tentoraz sa však bude hovoriť aj o filme, ktorý v Cannes nebude: Úžasný osud Amélie Poulainovej francúzskeho režiséra Jeana-Pierra Jeuneta, ktorý sa urazil, lebo mu ponúkli úplne prvú projekciu pod holým nebom s voľným vstupom. Takže uviedol film ešte pred festivalom a v Cannes, kam iní sa tak veľmi túžia dostať, nebude. Jeunetov film už medzitým videlo viac než milión divákov a stal sa francúzskou filmovou udalosťou sezóny.
EDWIN GRASSMEIER
(Autor je prekladateľ)