
Jednodňový štrajk pilotov nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa sa včera dotkol 65-tisíc cestujúcich. FOTO - TASR/AP
„Snažili sme sa na štrajk pripraviť,“ povedal hovorca spoločnosti Lufthansa Thomas Jachnow. „Počas 24-hodinového štrajku pilotov neodštartovalo asi 800 z 1100 letov,“ dodal Jachnow. Štrajk postihol 65-tisíc cestujúcich.
Aj dcérska spoločnosť Lufthansy Condor, ktorá prepravuje cestujúcich do turistických oblastí, so štrajkom počítala. Preto preložila niekoľko letov, ktoré sa mali uskutočniť vo štvrtok, už na 23. hodinu v stredu. Viac ako 1150 cestujúcich tak dorazilo včas na miesta, kde chcú tráviť dovolenku.
I keď sa starostlivou prípravou zamedzilo najhoršiemu, bude štvrtkový štrajk pilotov stáť Lufthansu najmenej 50 miliónov. Už pred týždňom, keď piloti štrajkovali iba 12 hodín, doplatila na to Lufthansa 20 miliónmi mariek. „Ak nedôjde v budúcich dňoch k dohode, tak nevylučujeme dlhodobejší štrajk,“ vyhlásil hovorca odborového združenia pilotov Cockpit Niels Stüben. K dohode je však zrejme ďaleko. S tým, čo Lufthansa zatiaľ 4200 štrajkujúcim pilotom ponúka, Cockpit spokojný nie je: spoločnosť je ochotná pristúpiť na zvýšenie platov len o 10,6 percenta. Piloti však trvajú na svojej požiadavke, aby sa ich platy - podľa dĺžky zamestnania v Lufthanse - zvýšili o 30 až 35 percent. „Len tak sa naše platy vyrovnajú platom pilotov všetkých veľkých zahraničných spoločností,“ argumentuje Niels Stüben.
Generálny riaditeľ Lufthansy Jürgen Weber, ktorý má povesť tvrdého a neústupného manažéra, však tvrdí, že požadované zvýšenie platov pilotov, z nich mnohí už teraz majú ročný plat brutto 300-tisíc mariek, by jeho spoločnosť stálo za rok 300 až 400 miliónov eur. S tým vraj rozhodne súhlasiť nemôže. Pritom mala Lufthansa v roku 2000 čistý zisk 1,2 miliardy eur, čo bolo o 21 percent viac než v roku 1999.
Štrajkujúci piloti poukazujú, že v posledných rokoch sa zhoršila kvalita služieb Lufthansy. Na vnútronemeckých linkách už cestujúci nemá nárok na bezplatné ovocie, chlebíčky a občerstvenie. Zhoršenia sú tiež príčinou, prečo Lufthansa už nie je renomovaným časopisom „Fliegen und Sparen“ ohodnotená najvyššími štyrmi hviezdičkami. A Cockpit už maľuje čerta na stenu: Lufthansa s jednou hviezdičkou ako Aeroflot, Uzbekistan Airlines alebo Cubana.
PRE SME - RUDOLF STRÖBINGER