„Rodičia vidia hlavnú príčinu problémov v súčasnej situácii v rodinách. Sťažujú sa na to, že sú pracovne preťažení, a preto často nemajú na deti čas,“ hovorí psychológ Štefan Matula z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.
„Nie je to teoretický ani prebratý model. Je to vrchol ľadovca, výsledok našej dlhoročnej práce, poznatkov vo vývoji slovenského dieťaťa. Realizácia tohto projektu bola overovaná,“ konštatuje vedúci tajomník výskumného ústavu Roman Kováč.
Príručka síce neponúka návod na výchovu, prináša však príbehy ľudí a ich problémov a ukazuje rodičom, na akú tému a ako si s deťmi otvorene pohovoriť.
Rodičia by sa k príručke mali dostať cez triedneho učiteľa v šiestom až deviatom ročníku ZDŠ, ktorý by im ju mal predviesť na rodičovskom združení. Rodičia, ktorí budú mať záujem, si ju potom môžu bezplatne objednať. Odborníci, z ktorých iniciatívy táto príručka vznikla, dúfajú, že si začnú vytvárať vlastné rodičovské kluby a začnú o problémoch svojich detí a výchovných problémoch otvorene hovoriť, a tak ich začnú riešiť.
Na otázku SME, či príručka môže pomôcť i rodičom, ktorí síce vychovávajú nesprávne, ale nemajú záujem niečo zmeniť, odpovedal Štefan Matula takto: „Iste, budú ju používať najmä tí rodičia, ktorí budú mať záujem zlepšiť svoj výchovný štýl. A je to naozaj problém, pretože tí, ktorým by sme tento projekt najradšej sprostredkovali, obyčajne veľmi nepočúvajú. Ale dúfam, že sa o tom dozvedia a že efekt, že ju môžu dostať zadarmo, zaberie.“ (sr)
Odpovede k testu na prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry, ktorý bol v prílohe Škola a rodina 2. 5. 2001Na Gymnáziu Metodova ul. Bratislava, z ktorého sme test publikovali nám správne odpovede neposkytli, preto ponúkame tie, na ktorých sa zhodli slovenčinári z okruhu redakcie SME.
1. Vety podľa obsahu delíme na oznamovacie, rozkazovacie, opytovacie, želacie. (b)
4. Štylisticky správne vety obsahuje možnosť (d): Chápem to. Upokojte sa!
5. Vo vete Mladý čašník z Kaviarne pod mostom nám priniesol dva zákusky so šľahačkou a kávu. je 7 určovacích skladov (b).
9. Autori sú chronologicky zoradení podľa obdobia ich tvorby v možnosti (c): S. Chalupka, P. O. Hviezdoslav, I. Krasko, Ľ. Feldek
10. Postava je správne priradená k dielu v možnosti (d): Detvan - Martin Hudcovie
11. Nežný škovránok - epiteton , červený ako moriak - prirovnanie, more ľudí - metafora, mesiac plače nad jazerom - personifikácia, nožička ho nebolí - zdrobnenina. Správna bola teda možnosť (d).
12. Veľká Morava vznikla r. 833, pamätná vychádzka štúrovcov na Devín sa konala r. 1836, Štúrova slovenčina bola uzákonená r. 1843, Konštantín a Metod prišli na územie Veľkej Moravy r. 863 a Matica slovenská bola založená r. 1863. Správna bola možnosť (b).
14. 4 chyby - možnosť (c). Správne má veta znieť Boli by ste taký dobrý, pán učiteľ, a pomohli by ste mi vybrať knihu?
15. Všetky slová sú napísané správne v možnosti (b) - akýsi človek, dobili palicou, Štúrov hrob.
22. Vo vete Otec urobil pokus naučiť syna násobilku je neurčitok slovesa nezhodný prívlastok (c)
27. Všetky slová nevznikli rovnakým slovotvorným spôsobom v možnosti (b)
28. Myšlienkový postup zvažujúci dôvody na zaujatie stanoviska je úvaha - teda možnosť (c).
30. Z uvedených podraďovacích súvetí sa líši druhom vedľajšej vety možnosť (e)
32. Ak vyšetrovanie nepreukáže moju vinu, budem od druhej strany požadovať vysoké odškodné ako náhradu morálnych škôd, ktoré som týmto krivým obvinením utrpel. Správna je teda možnosť (c).