„Svet v seminári je krásny. Ponúka rovnakú radosť ako svet vonku. Na gymnáziu som si myslel, že šport je všetko, teraz mi viac záleží na vzťahu s Bohom,“ vyznáva sa Martin Fukas, tretiak, ktorý sa v katolíckom Kňazskom seminári svätého Gorazda v Nitre pripravuje na kňazstvo. Jeho bývalí spolužiaci z gymnázia ho poznajú ako živého a premýšľajúceho chalana, ktorý na náboženstve vášnivo diskutoval s vyu- čujúcim. Keď sa pred troma rokmi dozvedeli, že si nedal prihlášku na bežnú univerzitu, ale do seminára, prekvapivo zdvihli obočie. Dnes skoro všetci vravia, že mu reverenda pristane.
Nitriansky teologický inštitút bol obnovený po roku 1989. Teraz ho navštevuje 105 denných študentov, z toho 92 zo seminára, ostatní dochádzajú z katolíckych reholí. Celkovo je dnes na Slovensku okolo 750 študentov teológie. Najviac ich bolo pred piatimi rokmi, až 800. „Tento rok sa k nám hlási 22 chlapcov. Môžeme prijať všetkých, ktorí budú spĺňať prísne kritériá zo stránky intelektuálnej aj duchovnej. Po jedenástich rokoch slobody je takýto záujem primeraný,“ konštatuje rektor seminára Viliam Judák.
O celibáte sa diskutuje
„Teologická fakulta, ktorá pripravuje budúcich kňazov, má svoje špecifikum. Kandidáti kňazstva sú okrem štúdia formovaní aj v seminároch. Fakulta a seminár sa musia dopĺňať,“ vysvetľuje Judák.
Rímskokatolícka cirkev spája kňazskú duchovnú službu s celibátom. Z času na čas sa objaví prípad, keď kňaz podmienku nedodrží.
Gréckokatolíci, zjednotení s pápežom, ale aj pravoslávni či evanjelici majú dobrovoľný celibát a duchovní sa môžu oženiť. Tlak na rímsku cirkev silnie.
„U nás sa o zrušení povinného celibátu veľa diskutuje. Spolužiaci k nemu nemajú úplne vyhranený postoj. Stretávam veľa mladých ľudí, ktorí by sa aj dali na kňazské povolanie, ale nie sú si istí, či by obstáli v čistote. S týmto problémom sa musí vyrovnať každý kňaz, ale nie z donútenia, ale slobodne. Myslím, že ja osobne som pochopil, že život môžem prežiť plnšie aj bez sexuálneho styku. Reči o plných vajciach sú naozaj úplne mimo,“ hovorí otvorene seminarista Martin.
Jeho predstavený Judák pripomína, že „ten, kto nemá jasno s hodnotou celibátu a nechce ju prijať do života, nie je ničím viazaný a môže hoci aj hodinu pred vysviackou od tohto zámeru odstúpiť. Ak to urobí čestne, nikto mu nebude nič vyčítať“.
Rodina alebo seminár
„Samozrejme, aj mnohí naši veriaci ,ľutujú‘ tých pekných mladých chlapcov. Adepti vedia, do čoho idú. Kňazské povolanie je veľký dar a v západnej cirkvi je spojené s bezženstvom. Sú to klamstvá, keď sa hovorí, že budúci kňazi sú vychovávaní k farizejstvu. Kto si chce založiť rodinu, môže predsa zo seminára odísť,“ vysvetľuje Judák.
Z jeho rozprávania vyplýva, že rímskokatolícka cirkev považuje celibát za dar a za jeho dodržiavanie je aj súčasný pápež.
Dodáva, že táto téma nie je v seminári tabu.
Študent, ktorý sa o štúdium uchádza, povedal, že keď predstúpil pred komisiu, najskôr sa ho spýtala, či pije, fajčí a či už mal sex s dievčaťom.
Názory na celibát sa v samotnej cirkvi rozchádzajú.
Gréckokatolíci svojich západných bratov upozorňujú, že ak by mala byť za rozhodnutím zrušiť povinný celibát len túžba po sexe, nech sa ani neunúvajú.
Svätý Pavol zas káže, že celibát nemá byť prekážkou.
Pred západnou cirkvou, ktorá formuje Európu dvetisíc rokov, stojí veľká výzva.
JURAJ GERBERY