
Čokoládová Juliette Binoche. FOTO – REUTERS
Čokoláda (Chocolat)
Veľká Británia / USA 2000, 121 minút. Réžia: Lasse Hallström, scenár: Robert N. Jacobs. Hrajú: Juliette Binoche, Alfred Molina, Lena Olin, Johnny Depp, Judi Dench, Carrie-Anne Moss. Distribúcia: SPI International.
Čokoláda je o malom juhofrancúzskom mestečku v päťdesiatych rokoch, kde sa jedného zimného dňa zjaví cudzinka Vianne s dcérou. Jej provokatívna nezávislosť aj mysteriózny obchodík s čokoládou ako vietor zo severu prevetrajú zatuchnutú atmosféru tamojšieho strnulého patriarchátu. Tento pôvabný film ukazuje – okrem mnohého iného – aj talent na Oscara nominovaných herečiek Juliette Binoche a Judi Dench.
Ortieľ jedného z najprísnejších českých filmových kritikov Jana Folla nad Čokoládou je láskavý: „Idylická skladačka plná farieb, chutí a vôní poteší milovníkov sladkých a rozprávkových príbehov.“ Kto by tomu v máji odolal?
Billy ElliotVeľká Británia 2000, 110 minút. Réžia: Stephen Daldry, scenár: Lee Hall. Hrajú: Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis.
Akokoľvek sa britský film Billy Elliot opiera o tradíciu európskeho filmu, nepopiera, že sa v mnohom poučil aj z Hollywoodu – a nemyslíme tým len happy end. Jedenásťročný Billy žije po smrti matky iba s otcom a starším bratom. Bol by to gýč, keby bol Billyho otec citlivým svedomitým úradníkom, ktorý sa svojim chlapcom venuje. Lenže pán Elliot patrí medzi štrajkujúcich baníkov, jeho domácnosť funguje iba zo zotrvačnosti a výchova syna sa obmedzuje na najnutnejšie príkazy a prideľovanie peňazí na tréningy boxu.
Billy Elliot však vymení boxerské rukavice za tanečné črievičky a napriek všetkému a všetkým začne tancovať. V zlom čase a na zlom mieste, ale s vášňou. A ešte čosi – výkon v konkurze vybraného Jamieho Bella patrí k tomu najlepšiemu, čo kedy dieťa pred kamerou dokázalo predviesť.
Podozrenie (Under Suspicion)
USA / Francúzsko 1999, 110 minút. Réžia: Stephen Hopkins, scenár: Tom Provost, W. Peter Iliff.
Hrajú: Morgan Freeman, Gene Hackman, Thomas Jane, Monica Bellucci. Distribúcia: Tatrafilm.
Už je to takmer americká obsesia: vždy keď uvidia dobrý zahraničný film, okamžite nakrútia vlastnú verziu. Obsadia svojich hercov, pôvodný scenár preložia a trošku ošúchajú americkým šmirgľom. Keď pred dvadsiatimi rokmi videl Gene Hackman francúzsky film Svedok, okamžite sa rozhodol, že nakrúti jeho remake. Aký príbeh ho tak očaril?
Právnik Henry Hearst sa chystá so ženou na večierok. Zazvoní telefón a inšpektor Victor Benezet pozve starého priateľa, aby sa cestou zastavil na policajnej stanici. Návšteva sa mení na nekonečný príbeh, v ktorom sa Hearst stáva podozrivým z vraždy a znásilnenia.