Medzi jednu z mála satisfakcií literárneho kritika patrí fakt, že sa jeho kritiky aj po rokoch čítajú lepšie ako knihy, o ktorých písal; že pretrvali a na ich záveroch netreba nič meniť. K tomuto druhu výkonov možno zaradiť i časopisecké práce Valéra Mikulu, vychádzajúce v poslednom desaťročí knižne: Literárne observatórium (1989), Nečakanie na lepšie časy (1999), Na zapadákove nič nového (1999) a najnovšie 5 x 5 a iné kritiky (L. C. A. Levice, 2000). Recenzie, články, úvahy, rozhovory, poznámky a publicistika tvoria ich náplň a vo svojom súhrne predstavujú spoľahlivý základ pre budúci literárnohistorický výskum obdobia sedemdesiatych, osemdesiatych a deväťdesiatych rokov.
Sám Mikula síce - podobne ako Milan Hamada, s ktorým má viaceré spoločné črty - začínal ako literárny historik a literárny vedec, ba dokonca je autorom básnickej zbierky, no k jeho ozajstným živlom treba rátať kritiku esejistického typu. Nad všetku pochybnosť to potvrdzuje táto posledná kniha a v nej najmä príspevky, ktoré vychádzali ešte v nezmatičnených a neprovinciálnych Slovenských pohľadoch v rubrike 5 x 5.
Rubrika patrila ku skvelým vynálezom kultúrneho časopisectva vôbec: oslovený kritik musel piatimi vetami vystihnúť recenzované dielo a aj tá päťka v názve navodzovala istú konkrétnu predstavu, hoci to vonkoncom nebolo myslené ako tribúna na známkovanie literatúry. Ak bol priestor na vyslovenie názoru na jednej strane vopred limitovaný, na druhej strane - paradoxne - poskytoval veľa možností: pri problematických knihách ste sa museli rozhodnúť, či tých päť viet bude len strohým verdiktom alebo ironizujúcou parafrázou knihy. Pri iných, nie celkom nanič dielach, či dáte prednosť komprimátu formálno-ideových znakov diela, alebo vypichnete jeho najvýraznejšie myšlienky; pri ďalších, kvalitných dielach, či ich zaradíte len do autorovho, alebo i do celkového kontextu, či si vyberiete iba hrozienka, alebo vychutnáte celý koláč. Päťkrát päť vydávalo tiež vysvedčenie o kritikovi, lebo tu sa dala ľahko zistiť jeho vtipnosť alebo len snaha o vtipkovanie, zargumentovaná pravda alebo len bohorovné tvrdenia.
Mikula vynikajúco vymanévroval zo všetkých nebezpečenstiev, keď čítal Kasardu, Bodeneka, Farkašovú, Štepku, Hudeca, Strážaya a iných, mladých, starých, renomovaných i začínajúcich autorov. Má dar lapidárnosti; ak sa smiem pohrať so slovom, darí sa mu ulapiť podstatu diela a nadovšetko vie neopakovateľne formulovať svoj názor, ktorý má vždy esprit, no často je nemilosrdný, krutý, bezohľadný. Nepozná povinné vzdávanie úcty (napríklad pri Rúfusovi alebo Mihálikovi): rozkošne zakončil svoje päťvetie o Mihálikovej zbierke, narážajúc na jeho niekdajšie radcovstvo mladým básnikom v Novom slove: „Čítal som od vás lepšie básne, nevzdávajte sa však, píšte ďalej a časom sa ohláste.“
V Mikulovej knihe sú zaradené aj články dlhšie, kde si tento ostrieľaný, výborne strieľajúci a triafajúci kritik vzal na mušku i diela ďalších spisovateľov. Aj tu však ostal sám sebou: ak mu čosi nie je po chuti, povie to naplno, ak ho niečo chytí za srdce (lebo okrem bystrého rozumu má aj tento orgán), nehanbí sa to priznať.
JOZEF BŽOCH
(Autor je literárny kritik)