Obuvníci, držte sa radšej svojho kopyta!

Mnohé firmy sa snažia rozvíjať svoj biznis expandovaním do nových kategórií výrobkov či služieb.

Sú presvedčené, že ak sa im podarilo vybudovať silnú značku v jednej produktovej kategórii, budú ju jej verní zákazníci nasledovať aj do iných kategórií výrobkov.

Obľúbili ste si napríklad športovú obuv značky Nike? Tak by ste - podľa nich - mali pravdepodobne tiež kupovať aj ich „ofajkované" oblečenie, slnečné okuliare, toaletné vody, hodinky, spodnú bielizeň a ktovie čo všetko ešte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa nebuduje značka

Mnohí manažéri totiž značku považujú za čosi ako rebríček popularity. Sú presvedčení, že čím bude ich značka známejšia, slávnejšia, obľúbenejšia, ..., tým bude aj silnejšia. Nie vždy je to tak. Ako píše Al Ries, „Chevrolet je jedna z najznámejších automobilových značiek sveta, ale, akú má hodnotu? Neveľkú", a to najmä preto, lebo pre spotrebiteľa nič konkrétne neznamená, nemá preňho žiadny význam.

SkryťVypnúť reklamu

Takmer každá úspešná značka začínala ako úzko zameraná značka, ktorá reprezentovala nejaký konkrétny nápad, ideu. Napríklad „Dell Computer" - píše A. Ries „začínala ako spoločnosť, ktorá predávala firmám počítače napriamo. Pôvodná idea, ktorú táto spoločnosť reprezentovala, spočívala v slovíčku „priamo" (priamy predaj). No postupne, ako firma expandovala, sa od nej čoraz viac vzďaľovala. Vedenie firmy zabudlo na budovanie značky a vrhlo sa na rozvíjanie biznisu.

Dell najskôr presunul ťažisko svojho záujmu na domáce počítače; čím si oslabil svoju pozíciu špecialistu na firemné počítače. Potom sa z produktovej kategórie osobných počítačov rozšíril do ďalších kategórií spotrebiteľskej elektroniky; tak stratili renomé počítačového experta. Aby toho nebolo málo, svoj tovar začal predávať v obchodných sieťach, čím opustil svoju pozíciou „priamej distribúcie". Napokon zo svojho názvu odstránil aj „komputre" a stal sa púhym Dellom, pre puritánov: Dell Inc.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je biznis ako biznis

Samozrejme, tržby spoločnosti Dell sa takmer zdvojnásobili, tak v čom je problém? Hádam len nie v tom, že sa na rebríčku obľúbených značiek posunuli o pár priečok nižšie? „Nevídali", poviete si „za tie prachy to predsa stálo, či nie?".

A možno ani nie, pretože touto obchodnou stratégiou prišiel Dell o pozíciu lídra v osobných počítačoch.
Navyše, jeho ziskové rozpätie, čo je, mimochodom, veľmi dobrý ukazovateľ hodnoty značky, kleslo zo 6,8 percenta na 4,8 percenta. Ak si to prepočítate, zistíte, že napriek znásobeniu tržieb spoločnosť nezarába oveľa viac než predtým.

Ponaučenie? Manažéri a akcionári spoločností by nemali bezhlavo expandovať do iných kategórií trhu, ale premýšľať hlavne o tom, ako vytvoriť svoju vlastnú kategóriu a upevniť si v nej pozíciu. Silné sú predovšetkým značky, ktoré kraľujú na svojich vlastných trhoch - Tabasco, Google, iPod a iné.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 317
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 132
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 344
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 892
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 875
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu