Štvrtok, 22. august, 2019 | Meniny má Tichomír
ZA SÚČIASTKY MÁ PODĽA VESTNÍKA ZAPLATIŤ MILIÓNY EUR, HOCI NIEKTORÉ VOZIDLÁ A MOTORKY NEMÁ VO SVOJEJ VÝZBROJI

Armáda zháňa dielce na veterány

Pre neporiadok armáda eviduje desiatky vozidiel, ktoré sú roky zlikvidované či vyradené. Dokonca vypisuje súťaže na náhradné diely na neexistujúce veterány.

Babety obľubovali za socializmu nielen poštári, ale asi aj armádni dôstojníci. Hoci ich už armáda nemá, náhradné diely chcela.Babety obľubovali za socializmu nielen poštári, ale asi aj armádni dôstojníci. Hoci ich už armáda nemá, náhradné diely chcela.(Zdroj: forum.moped.ee)

BRATISLAVA. Slovenská armáda obstaráva náhradné diely aj na vozidlá, ktoré vlastní iba na papieri.

Podľa novembrovej verejnej súťaže malo ministerstvo obrany záujem za štátne peniaze nakupovať diely aj na „papalášske“ Tatry 613, motocykle Babeta, škodovky Š­120 a Š­105, či na automobil VAZ 2101 (žiguli), ktorý sa nevyrába 24 rokov.

Tender sa týkal dokonca aj autobusu ŠL­11, ktorý sa vyrábal medzi rokmi 1970 a 1981 a vidieť ho na ceste je veľmi nezvyčajné.

Malo ísť o dielce na 34 rôznych typov vozidiel, z ktorých väčšina sa už roky nevyrába.

Linkové autobusy ŠL­11 brázdili cesty v 70. a 80. rokoch. Teraz sa objavujú iba na prehliadkach veteránov. Vyradili ich totiž už aj dedinské futbalové kluby. Naša armáda má vo svojej evidencii 12 kusov, reálne nemá ani jeden. Napriek tomu chce na ne kupovať náhradné diely. FOTO: wikimedia.org

Armáda chce nakupovať dielce formou rámcových zmlúv v deviatich balíkoch. Znamená to, že chcela odoberať určité obdobie dielce za celkovú cenu do 2,5 milióna eur (78 miliónov korún) od rôznych, ale vopred určených výrobcov.

Bordel v armáde

V jednom z balíkov má nakupovať diely na „Avie, autobusy Karosa C­734, vozidlá Liaz a autobusy ŠL­11“ za takmer 232­tisíc eur (7 miliónov korún). Hovorca ministerstva obrany Vladimír Gemela však priznal, že armáda fyzicky nevlastní žiaden autobus typu ŠL­11, hoci na papieri ich naďalej eviduje až 12.

„Reálne už sú tie autobusy zošrotované. Ale nejaký vojak si zrejme nesplnil povinnosť a nevyradil ich,“ vysvetľoval.

Babety nemajú

V ďalšom balíku chcela armáda diely na staré lady, škodovky, ale aj na Jawy­210 Babeta, kedysi obľúbené najmä poštármi.

„Babetu oficiálne nemáme ani jednu,“ povedal Gemela.

UAZ 469 – terénne auto. Naša armáda má podľa svojej evidencie na papieri vo výzbroji ešte asi 500 kusov. FOTO: forum.valka.cz

Tento balík súčiastok však nakoniec kupovať nebudú, lebo uchádzači nesplnili podmienky súťaže. Či tender vypíšu opäť, nie je jasné. Hovorca čudné obstarávania vysvetľoval tým, že Úrad pre investície a akvizície ministerstva, ktorý súťaž vypísal, „nemá kde zistiť“, či technika skutočne existuje.

Tatru 613, papalášske auto – výstavnú skriňu komunizmu, má armáda stále v evidencii. OTO: tatraportal.sk

„Úrad len plní požiadavky. On len súťaží, nedáva špecifikácie, čo treba obstarať. V tomto prípade to boli vojaci – logisti, ktorí dávali túto požiadavku.“

Vyšetrí to vojenská polícia

Podľa Gemelu vojenská polícia už rieši „nedodržanie ohlasovacej povinnosti“ pri vyradení z evidencie. Tvrdí, že pri takomto tendri nehrozila žiadna finančná škoda, lebo diely na neexistujúce stroje určite neobjednajú.

Staré súčiastky však mohli ovplyvniť výsledok tendra. Pokiaľ chcel totiž niekto dodávať diely na Avie, musel sa prihlásiť do tendra, ktorý sa týkal aj prastarých autobusov ŠL­11.

Problém v tendri vidí aj Transparency International Slovensko. Podľa právnika Pavla Nechalu takéto podmienky súťaž zjavne deformujú a mohli by ju aj predražiť, keďže zužujú počet možných záujemcov. Nie všetci majú náhradné diely aj na veterány.

Do čoho chceli investovať

Autobus ŠL–11: počet evidovaných kusov 12, skutočný počet 0.

Škoda 120: počet evidovaných kusov 33, skutočný počet 2.

Škoda 105: počet evidovaných kusov 40, skutočný počet 1.

Jawa 210 (Babeta): počet kusov v armáde: 0.

Terénne autá UAZ – 469: skutočný počet približne 500.


Oprašujú aj UAZ­y

Hlučné ruské terénne autá armáda vyradí. V júni by mala uzavrieť tender na ich nástupcu.

BRATISLAVA. Armáda okrem dielov na autobusy, ktoré zošrotovala, kupuje aj súčiastky na ďalšie veterány.

Do 912­tisíc eur (27,5 milió­na korún) chce podľa súťaže zaplatiť za dielce do terénnych áut ruskej výroby UAZ 469. Tieto vozy sú súčasťou armády od 70. rokov. Okrem toho, že sú zastarané, sú finančne náročné na prevádzku. Majú totiž spotrebu až 30 litrov na 100 kilometrov, čo je aj dvojnásobok spotreby podobných vozidiel.

Napriek tomu ich podľa hovorcu minsterstva obrany Vladimíra Gemelu máme v evidencii okolo 500 kusov.

Vojaci ich mali v Iraku a jeden UAZ parkuje na dvore našich ženistov v afganskom Kandaháre.

Z peňazí na náhradné dielce však minieme vraj len zlomok. Za uplynulé tri roky sme totiž za súčiastky zaplatili len zhruba tri milióny korún. „Robíme všetko pre to, aby sme sa nevozili na zastaraných vozidlách,“ tvrdí Gemela. Tento rok v júni sa uzavrie tender na nástupcu UAZ. Česko miesto nich nakúpilo viac ako 500 áut Land Rover Defender.

Tento rok by sa mala uskutočniť aj súťaž na civilné verzie malých terénnych vozidiel, na nákup stredných pancierovaných terénnych áut aj nástupcov nákladných áut Praga V3S.

(knm)
Obciam rozdávajú staré lady

Nepotrebné vozy staré desiatky rokov sa predávajú ťažko. Armáda dala stovkyz nich zadarmo obciam.

BRATISLAVA. Éra UAZ, „vétri­esiek“, žigulíkov a lád všetkých typov v slovenskej armáde sa zrejme zakrátko nenávratne skončí.

Ešte pred kúpou nových automobilov armáda začala vyraďovať prvé stovky kusov zastaranej techniky.

„Za 15 rokov sa ministerstvo obrany nezbavilo takého množstva nadbytočnej techniky, ako to bolo v roku 2008,“ povedal jeho hovorca Vladimír Gemela.

Na takýchto Ladách Samarách by sme už vojakov časom nemali stretávať. FOTO – policeman.sk

Armáda sa zbavovala pozemnej techniky tak, že ju darovala obciam, alebo odpredávala za symbolické ceny. Dohromady malo ísť o „niekoľko stoviek kusov“.

Obce dostali veľké množstvo terénnych áut UAZ, nákladné autá Praga V3S, ale aj okolo 200 kusov osobných áut Lada Samara.

Len vojenská polícia obciam dala okolo 40 Samár.

(knm)

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  4. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  5. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  6. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  7. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  8. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  9. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  10. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 21 471
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 13 039
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 071
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 303
  5. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 9 021
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 537
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 5 682
  8. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 652
  9. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 364
  10. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 4 338