Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky
ZA SÚČIASTKY MÁ PODĽA VESTNÍKA ZAPLATIŤ MILIÓNY EUR, HOCI NIEKTORÉ VOZIDLÁ A MOTORKY NEMÁ VO SVOJEJ VÝZBROJI

Armáda zháňa dielce na veterány

Pre neporiadok armáda eviduje desiatky vozidiel, ktoré sú roky zlikvidované či vyradené. Dokonca vypisuje súťaže na náhradné diely na neexistujúce veterány.

Babety obľubovali za socializmu nielen poštári, ale asi aj armádni dôstojníci. Hoci ich už armáda nemá, náhradné diely chcela.Babety obľubovali za socializmu nielen poštári, ale asi aj armádni dôstojníci. Hoci ich už armáda nemá, náhradné diely chcela. (Zdroj: forum.moped.ee)

BRATISLAVA. Slovenská armáda obstaráva náhradné diely aj na vozidlá, ktoré vlastní iba na papieri.

Podľa novembrovej verejnej súťaže malo ministerstvo obrany záujem za štátne peniaze nakupovať diely aj na „papalášske“ Tatry 613, motocykle Babeta, škodovky Š­120 a Š­105, či na automobil VAZ 2101 (žiguli), ktorý sa nevyrába 24 rokov.

Tender sa týkal dokonca aj autobusu ŠL­11, ktorý sa vyrábal medzi rokmi 1970 a 1981 a vidieť ho na ceste je veľmi nezvyčajné.

Malo ísť o dielce na 34 rôznych typov vozidiel, z ktorých väčšina sa už roky nevyrába.

Linkové autobusy ŠL­11 brázdili cesty v 70. a 80. rokoch. Teraz sa objavujú iba na prehliadkach veteránov. Vyradili ich totiž už aj dedinské futbalové kluby. Naša armáda má vo svojej evidencii 12 kusov, reálne nemá ani jeden. Napriek tomu chce na ne kupovať náhradné diely. FOTO: wikimedia.org

Armáda chce nakupovať dielce formou rámcových zmlúv v deviatich balíkoch. Znamená to, že chcela odoberať určité obdobie dielce za celkovú cenu do 2,5 milióna eur (78 miliónov korún) od rôznych, ale vopred určených výrobcov.

Bordel v armáde

V jednom z balíkov má nakupovať diely na „Avie, autobusy Karosa C­734, vozidlá Liaz a autobusy ŠL­11“ za takmer 232­tisíc eur (7 miliónov korún). Hovorca ministerstva obrany Vladimír Gemela však priznal, že armáda fyzicky nevlastní žiaden autobus typu ŠL­11, hoci na papieri ich naďalej eviduje až 12.

„Reálne už sú tie autobusy zošrotované. Ale nejaký vojak si zrejme nesplnil povinnosť a nevyradil ich,“ vysvetľoval.

Babety nemajú

V ďalšom balíku chcela armáda diely na staré lady, škodovky, ale aj na Jawy­210 Babeta, kedysi obľúbené najmä poštármi.

„Babetu oficiálne nemáme ani jednu,“ povedal Gemela.

UAZ 469 – terénne auto. Naša armáda má podľa svojej evidencie na papieri vo výzbroji ešte asi 500 kusov. FOTO: forum.valka.cz

Tento balík súčiastok však nakoniec kupovať nebudú, lebo uchádzači nesplnili podmienky súťaže. Či tender vypíšu opäť, nie je jasné. Hovorca čudné obstarávania vysvetľoval tým, že Úrad pre investície a akvizície ministerstva, ktorý súťaž vypísal, „nemá kde zistiť“, či technika skutočne existuje.

Tatru 613, papalášske auto – výstavnú skriňu komunizmu, má armáda stále v evidencii. OTO: tatraportal.sk

„Úrad len plní požiadavky. On len súťaží, nedáva špecifikácie, čo treba obstarať. V tomto prípade to boli vojaci – logisti, ktorí dávali túto požiadavku.“

Vyšetrí to vojenská polícia

Podľa Gemelu vojenská polícia už rieši „nedodržanie ohlasovacej povinnosti“ pri vyradení z evidencie. Tvrdí, že pri takomto tendri nehrozila žiadna finančná škoda, lebo diely na neexistujúce stroje určite neobjednajú.

Staré súčiastky však mohli ovplyvniť výsledok tendra. Pokiaľ chcel totiž niekto dodávať diely na Avie, musel sa prihlásiť do tendra, ktorý sa týkal aj prastarých autobusov ŠL­11.

Problém v tendri vidí aj Transparency International Slovensko. Podľa právnika Pavla Nechalu takéto podmienky súťaž zjavne deformujú a mohli by ju aj predražiť, keďže zužujú počet možných záujemcov. Nie všetci majú náhradné diely aj na veterány.

Do čoho chceli investovať

Autobus ŠL–11: počet evidovaných kusov 12, skutočný počet 0.

Škoda 120: počet evidovaných kusov 33, skutočný počet 2.

Škoda 105: počet evidovaných kusov 40, skutočný počet 1.

Jawa 210 (Babeta): počet kusov v armáde: 0.

Terénne autá UAZ – 469: skutočný počet približne 500.


Oprašujú aj UAZ­y

Hlučné ruské terénne autá armáda vyradí. V júni by mala uzavrieť tender na ich nástupcu.

BRATISLAVA. Armáda okrem dielov na autobusy, ktoré zošrotovala, kupuje aj súčiastky na ďalšie veterány.

Do 912­tisíc eur (27,5 milió­na korún) chce podľa súťaže zaplatiť za dielce do terénnych áut ruskej výroby UAZ 469. Tieto vozy sú súčasťou armády od 70. rokov. Okrem toho, že sú zastarané, sú finančne náročné na prevádzku. Majú totiž spotrebu až 30 litrov na 100 kilometrov, čo je aj dvojnásobok spotreby podobných vozidiel.

Napriek tomu ich podľa hovorcu minsterstva obrany Vladimíra Gemelu máme v evidencii okolo 500 kusov.

Vojaci ich mali v Iraku a jeden UAZ parkuje na dvore našich ženistov v afganskom Kandaháre.

Z peňazí na náhradné dielce však minieme vraj len zlomok. Za uplynulé tri roky sme totiž za súčiastky zaplatili len zhruba tri milióny korún. „Robíme všetko pre to, aby sme sa nevozili na zastaraných vozidlách,“ tvrdí Gemela. Tento rok v júni sa uzavrie tender na nástupcu UAZ. Česko miesto nich nakúpilo viac ako 500 áut Land Rover Defender.

Tento rok by sa mala uskutočniť aj súťaž na civilné verzie malých terénnych vozidiel, na nákup stredných pancierovaných terénnych áut aj nástupcov nákladných áut Praga V3S.

(knm)
Obciam rozdávajú staré lady

Nepotrebné vozy staré desiatky rokov sa predávajú ťažko. Armáda dala stovkyz nich zadarmo obciam.

BRATISLAVA. Éra UAZ, „vétri­esiek“, žigulíkov a lád všetkých typov v slovenskej armáde sa zrejme zakrátko nenávratne skončí.

Ešte pred kúpou nových automobilov armáda začala vyraďovať prvé stovky kusov zastaranej techniky.

„Za 15 rokov sa ministerstvo obrany nezbavilo takého množstva nadbytočnej techniky, ako to bolo v roku 2008,“ povedal jeho hovorca Vladimír Gemela.

Na takýchto Ladách Samarách by sme už vojakov časom nemali stretávať. FOTO – policeman.sk

Armáda sa zbavovala pozemnej techniky tak, že ju darovala obciam, alebo odpredávala za symbolické ceny. Dohromady malo ísť o „niekoľko stoviek kusov“.

Obce dostali veľké množstvo terénnych áut UAZ, nákladné autá Praga V3S, ale aj okolo 200 kusov osobných áut Lada Samara.

Len vojenská polícia obciam dala okolo 40 Samár.

(knm)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 985
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 421
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 052
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 354
  5. Po Slovensku na motorke 6 716
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 329
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 009
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 776
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 4 023
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 184
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu