BRATISLAVA. Jeden z obchodníkov v Bratislave zvýšil ceny s príchodom eura. Združenie Slovenských spotrebiteľov si naňho chce posvietiť.
Firma Selecta, ktorá poskytuje občerstvenie v nápojových a predajných automatoch, má v jednom zo svojich zariadení v Bratislave nové eurové ceny niektorých produktov v prepočte až o vyše 30 percent vyššie, ako mala pred pár dňami.
Kým nedávno napríklad Coca Cola v pollitrovej umelohmotnej fľaške stála 20 korún, teda 66 centov, dnes si ju môžete kúpiť až za 90 centov, čiže 27,10 koruny. Za niekoľko dní tak nápoj zdražel o vyše 35 percent.
Za 90 centov sa dá kúpiť aj rovnako veľká pomarančová Fanta, ktorá predtým stála 21 korún. V tomto prípade si zákazník priplatí navyše necelých 30 percent.
Firma: Nie euro, ale platy
Firma sa bráni, že zvýšenie cien už plánovala skôr. Precenenie spojila s výmenou korunových cenoviek na eurá, pretože jej to ušetrilo náklady. Oblastný manažér Selecty Andrej Benko zdôvodňuje zvýšenie nárastom nákladov.
„Najviac nám stúpla cena práce a náklady na kúpu automatov. Nesúvisí to však s eurom,“ povedal.
Potom, ako sme mu oznámili, že nové ceny nápojov sú 90 centov, povedal, že to nie je správna cena. Nastal omyl. „Má to byť 80 centov, došlo k chybe, za ktorú sa ospravedlňujeme, v krátkom čase ju napravíme,“ povedal. Aj po oprave však pôjde o zdraženie od 14 do 21 percent.
Podľa Benka zvýšenie cien súvisí aj s tým, že automaty na nápoje a cukrovinky sú len doplnkovou službou ku kávomatom. Sú stratové a dotujú ich zo ziskov z predaja kávy.
Ceny v automatoch má Selecta podobné. V niektorých už zdražovali skôr ako v spomínanom bratislavskom, kde ceny zvýšili s príchodom eura. Káva v automatoch Selecty stojí 30 centov, čo je deväť korún, teda rovnako ako pred prechodom na euro.
Podpredseda Združenia slovenských spotrebiteľov Josef Lounek povedal, že argumenty Benka neberie a chystá sa na celý prípad pozrieť. „Takýto argument nemôžeme uznať. „Ak to zvýšili v súčasnosti, je to nekorektné,“ povedal.
Firma Selecta je podľa neho jedným z kandidátov na čiernu listinu, teda verejný pranier, na ktorom združenie zverejňuje firmy, ktoré mali zneužiť prechod eura na neúmerné zdraženie. „Keď sa to overí, že je to korektná informácia, postúpime to na Cenovú radu,“ povedal Lounek.
V Cenovej rade sú zastúpené viaceré ministerstvá. Príslušný rezort pritom na odporúčanie rady môže stanoviť prípustný rozsah zvýšenia ceny alebo pevne určiť cenu, ak obchodník neurobí na návrh Cenovej rady nápravu.
Minister: Voľte nohou
Minister financií Ján Počiatek ešte počas eurokampane parafrázoval slogan slovinského ministra financií, že spotrebitelia by sa mali rozhodovať „nohou“. Teda k obchodníkom, ktorí ceny po zavedení eura neúmerne zvýšili, by už nemali chodiť a mali by dať prednosť tým, ktorí nezdraželi. To urobí aj jedna zo zákazníčok automatov od Selecty. „Doteraz som si nealko nápoje v automate kúpila len príležitostne, odteraz si ich už nekúpim vôbec,“ povedala Dominika z Bratislavy.
Z údajov Štatistického úradu zatiaľ nevyplýva, že by obchodníci euro využili na zdraženie. Podľa úradu ceny najviac kupovaných tovarov a služieb klesli 2. januára za posledných desať dní v priemere o 0,7 percenta.