Iba v 5 percentách sme „pri zmysloch“

Bolo by lacné to nazvať „krízou marketingu“, ale zdá sa, že marketing, ten skutočný pravý marketing, ako ho poznáme z učebníc Philipa Kotlera, je zrelý na odstrel. Doterajší marketing totiž stojí a padá na dvoch základných predpokladoch: že spotrebitelia

sú si vedomí všetkého, čo robia a že dokážu tiež vysvetliť dôvody svojho konania. Tak schválne: dokážete opísať, ako nakupujete? Vysvetlite, prečo ste minule namiesto „signálky“ kúpili „kolgejtku“?

Na vyššie uvedené otázky odpoviete pravdepodobne: „neviem“ a vôbec vám to nebude pripadať čudné. Vysvetlenie však nespočíva v tom, že „človek predsa nemôže poznať odpovede na všetky otázky“, ale v tom, že až 95 percent nášho správania riadi nevedomá myseľ. To znamená, že väčšinu toho, čo robíme, si vôbec neuvedomujeme. Jednoducho činnosti - najmä tie, ktoré sa v našom živote často opakujú - vykonávame akosi automaticky, podvedome.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Príklady? Zrazu si neviete spomenúť, či ste doma vypli plyn, alebo nie. Ráno si v prvom momente nikdy neviete spomenúť, kde ste predošlý večer zaparkovali auto. Alebo: vykladáte pri pokladni tovar z nákupného vozíka a žasnete, čo všetko ste doň v predajni nakládli... To všetko sú príznaky fungovania našej nevedomej, zvykovej, alebo ak chcete: zvyčajnej mysle.

Berúc do úvahy zvykovú myseľ, doterajšie poňatie marketingu vyžaduje zásadné zmeny. Neal Martin, autor knihy s názvom „Zvyk - marketéri ignorujú 95 percent správania“ odporúča, aby sa marketéri namiesto postojov a presvedčení oveľa viac začali zapodievať samotným správaním spotrebiteľov.

Ak chcú ovplyvňovať nevedomú, zvykovú myseľ, musia na to použiť iné nástroje, než sú zvyknutí používať na „manipulovanie racionálneho vedomia“; za vhodné princípy považuje: príčinu a účinok, odmenu a opakovanie. Na udržanie existujúcich zákazníkov, radí Martin, je potrebné udržať ich čo najďalej od vedomého premýšľania o produkte. Pretože, ak raz zákazník začne o produkte premýšľať, začne zvažovať aj konkurenčné ponuky. Na prilákanie nových zákazníkov je zas potrebné rozložiť ich terajšie návyky, čo sa vraj najlepšie dosahuje tým, že zákazníci začnú o produkte vedome rozmýšľať. Veru tak, cesty manipulácie sú nevyspytateľné.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu