Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky
MARKETINGA MÉDIÁ

Iba v 5 percentách sme „pri zmysloch“

Bolo by lacné to nazvať „krízou marketingu“, ale zdá sa, že marketing, ten skutočný pravý marketing, ako ho poznáme z učebníc Philipa Kotlera, je zrelý na odstrel. Doterajší marketing totiž stojí a padá na dvoch základných predpokladoch: že spotrebitelia

sú si vedomí všetkého, čo robia a že dokážu tiež vysvetliť dôvody svojho konania. Tak schválne: dokážete opísať, ako nakupujete? Vysvetlite, prečo ste minule namiesto „signálky“ kúpili „kolgejtku“?

Na vyššie uvedené otázky odpoviete pravdepodobne: „neviem“ a vôbec vám to nebude pripadať čudné. Vysvetlenie však nespočíva v tom, že „človek predsa nemôže poznať odpovede na všetky otázky“, ale v tom, že až 95 percent nášho správania riadi nevedomá myseľ. To znamená, že väčšinu toho, čo robíme, si vôbec neuvedomujeme. Jednoducho činnosti - najmä tie, ktoré sa v našom živote často opakujú - vykonávame akosi automaticky, podvedome.

Skryť Vypnúť reklamu

Príklady? Zrazu si neviete spomenúť, či ste doma vypli plyn, alebo nie. Ráno si v prvom momente nikdy neviete spomenúť, kde ste predošlý večer zaparkovali auto. Alebo: vykladáte pri pokladni tovar z nákupného vozíka a žasnete, čo všetko ste doň v predajni nakládli... To všetko sú príznaky fungovania našej nevedomej, zvykovej, alebo ak chcete: zvyčajnej mysle.

Berúc do úvahy zvykovú myseľ, doterajšie poňatie marketingu vyžaduje zásadné zmeny. Neal Martin, autor knihy s názvom „Zvyk - marketéri ignorujú 95 percent správania“ odporúča, aby sa marketéri namiesto postojov a presvedčení oveľa viac začali zapodievať samotným správaním spotrebiteľov.

Ak chcú ovplyvňovať nevedomú, zvykovú myseľ, musia na to použiť iné nástroje, než sú zvyknutí používať na „manipulovanie racionálneho vedomia“; za vhodné princípy považuje: príčinu a účinok, odmenu a opakovanie. Na udržanie existujúcich zákazníkov, radí Martin, je potrebné udržať ich čo najďalej od vedomého premýšľania o produkte. Pretože, ak raz zákazník začne o produkte premýšľať, začne zvažovať aj konkurenčné ponuky. Na prilákanie nových zákazníkov je zas potrebné rozložiť ich terajšie návyky, čo sa vraj najlepšie dosahuje tým, že zákazníci začnú o produkte vedome rozmýšľať. Veru tak, cesty manipulácie sú nevyspytateľné.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 044
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 028
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 864
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 802
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 544
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 318
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 898
  8. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 884
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 265
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 379
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu