BRATISLAVA. Najväčšie americké či britské denníky a ich vydavateľstvá takmer s týždennou periodicitou informujú, o koľko im klesli príjmy z inzercie či predaj a netaja sa tým, že musia masovo prepúšťať.
To, že ťažký rok čakajú aj slovenské denníky, pripúšťajú aj ich šéfredaktori, nahlas o prepúšťaní nehovoria.
Najčítanejší denník Nový Čas nemá podľa šéfredaktorky Júlie Kováčovej pre finančnú krízu dôvod prepúšťať.
„Spoločnosť Ringier Slovakia, do ktorej Nový Čas patrí, sa na nadchádzajúci ťažký rok pripravila inak, napríklad zatvorením dvoch minoritných neperspektívnych projektov,“ povedala. Vie si však predstaviť, že niektoré tituly z „konkurenčných vydavateľstiev“ budú musieť v rámci dosahovania plánov začať pracovať efektívnejšie, a teda aj prepúšťať. Konkurenčný bulvárny denník Plus jeden deň na otázky SME neodpovedal.
SME: Budeme šetriť
Matúš Kostolný, šéfredaktor denníka SME, hovorí, že „svetová ekonomická kríza a kríza printových médií sa musia prejaviť aj na Slovensku. Aj denník SME preto bude musieť šetriť.“
Kríza spôsobuje, že firmy menej inzerujú, a tým aj znižujú zisk novín. „Novinám tak odchádza dôležitá časť príjmov. Súčasne im klesá aj predaj. Aj preto sú nutné opatrenia, ktoré umožnia denníku prežiť,“ vysvetľuje Kostolný.
Redakcia SME sa napriek tomu rozrastie, pripravuje totiž spojenie printovej redakcie s online redakciou. Šéfredaktor pripomína, že internetová stránka SME patrí medzi najnavštevovanejšie stránky na Slovensku vôbec. „Tam nám rastie počet čitateľov a razantne aj inzercia.“
Denník Pravda prebudoval podľa šéfredaktora Petra Šabatu svoj redakčný tím, keď v novembri menil formát. „Takže ďalšie veľké zmeny nechystáme. Ale i pre nás bude rok 2009 veľmi ťažký - tak ako pre ostatné denníky a týždenníky,“ povedal. V Pravde budú vplyv krízy na médiá počas roka podrobne sledovať.
Prepúšťanie neplánujú ani Hospodárske noviny. Museli urobiť iné opatrenia – zastaviť rozbehnutý projekt.
„V rámci printovej redakcie sme museli pozastaviť prijímanie nových ľudí na novovznikajúce Analytické oddelenie. Naopak, nové investície pôjdu do ďalších projektov na internete, ktorý mienime posilniť aj personálne,“ vysvetlil šéfredaktor Hospodárskych novín Peter Vavro.
„Rozumne reštruktualizovať“ denník sa bude snažiť šéfredaktor po maďarsky písaných novín Új Szó Norbert Molnár. Uvidí, aké výsledky prinesú prvé mesiace a na základe toho sa v novinách rozhodnú, čo ďalej. „To sa týka aj počtu spolupracovníkov.“
Kríza môže pomôcť
Finančná kríza môže byť médiám aj na niečo dobrá. Bývalý šéfredaktor českého časopisu Týden Dalibor Balšínek vidí podľa servera mediar.cz na kríze, ktorej predpovedá dvoj až trojročné trvanie, aj niečo pozitívne. Mediálny trh sa podľa neho vyčistí. Zaniknú zlé tituly.
Vo svete už prichádzajú novinári o prácu
CHICAGO, BRATISLAVA. V Chicagu si možno za nejaký čas nebudú môcť kúpiť legendárny Tribune. Denník Christian Science Monitor už vychádza len na webe. Americké médiá rovnako ako celá ekonomika prežívajú finančnú krízu. Klesá predaj novín aj príjmy z inzercie. Inak to nie je v Británii, či iných krajinách.
Najviac krízu vidieť na prípade amerického konglomerátu Tribune, ktorý koncom minulého roka vyhlásil platobnú neschopnosť a je blízko k úplnému bankrotu. Vydáva jedny z najpopulárnejších denníkov v krajine ako Chicago Tribune či Los Angeles Times. Hoci bezprostredné zastavenie vydávania novín nehrozí, ide o varovný signál pre celú brandžu. Tribune existuje od roku 1847. Dlhy Tribune sa vyšplhali na 13 miliárd dolárov, aj preto prepustili 2500 ľudí.
A nie sú jedinými z americkej tlače, čo sú v úzkych. Napríklad dlh New York Times je asi trikrát väčší ako ich ročný príjem, najčítanejší newyorský denník si navyše musel na svoje nové sídlo zobrať takmer štvrťmiliardovú hypotéku.
Veľké denníky Detroit Free Press či Detroit News obmedzili dodávky novín predplatiteľom a zúžili vydania počas slabých dní.
Najväčší novinový reťazec Gannett v krajine (vydáva napríklad USA Today) na tom tiež nie je oveľa lepšie. „Toto je dokonalá búrka, ktorá postihla všetkých hráčov na trhu neuveriteľnou rýchlosťou a z tohto chaosu vznikne nový druh médií a žurnalistiky,“ predpovedal v Christian Science Monitor analytik Paul Gillin. Tieto noviny sa rozhodli riešiť kritickú situáciu prechodom iba na online vydania.
Tlači klesá predaj inzercie a počet čitateľov. Dokonca padá rýchlejšie ako rastie počet čitateľov na webe, čiže online reklama zatiaľ straty nekompenzuje. Informovala agentúra AP. Len za pol roka padli náklady o 1,8 milióna a predaj inzercie klesol za posledných štvrťrok o 18 percent.
Aj šéfredaktor britského Guardian News and Media vidí nastupujúci rok pre printy pochmúrne. Ako povedal v rozhovore pre BBC, negatívne sa to dotkne celoštátnych denníkov. Britská tlač už prepúšťa. Novinový reťazec Daily Mail and General Trust v Londýne prepustí tri stovky zamestnancov, čo je 15 percent pracovnej sily. Na Slovensku vlastní denník Pravda. Ďalšia novinová skupina Independent News and Media prepustí 90 ľudí, najmä novinárov, a ušetrí tak 10 milónov libier.
Braňo Ondrášik