LUXEMBURG. Prípravy na uvedenie jednotných europeňazí do obehu prebiehali dôkladne, precízne a bez očividných zádrhov tak, ako sme na to u Nemcov zvyknutí. Ľudia kupovali štartovacie balíčky, aby sa oboznámili s novou menou; médiá obšírne informovali o prechode na novú menovú éru.
Banky prichystali dostatočné množstvo obeživa, aby občania mohli zmeniť v prvých januárových dňoch 2002 marky na eurá. Dočasne bolo možné v obchodoch platiť v oboch menách.
Pociťovaná inflácia explodovala
Dvojaké cenovky však zmizli pomerne rýchlo. Obchodníci argumentovali najmä potrebou zákazníkov zvyknúť si na novú epochu. Za lubom však mali niečo iné: dosiahnuť čo najvyšší zisk v čo najkratšom čase. Zákonná situácia pri zavádzaní eura bola totiž v Nemecku pomerne liberálna. Obchodníci využili každú medzeru v paragrafoch vo svoj prospech. A tak sa takmer ihneď začali „zaokrúhľovať“ ceny mnohých výrobkov nahor. Najlepšie o tom svedčí index „pociťovanej inflácie“, ktorý váži položky v spotrebiteľskom koši podľa frekvencie ich nákupu. Pociťovaná inflácia explodovala v Nemecku v prvých mesiacoch po zavedení eura na 11 percent, pričom podľa úradných štatistík dosiahla iba 2 percentá.
V prvých mesiacoch roku 2002 Nemci nakupovali podľa „markových“ zvyklostí. Následne si uvedomili, že euru musia prispôsobiť aj nákupné návyky, lebo inak budú mať na konci mesiaca v peňaženke dieru. Svetlo sveta tak uzrelo nové slovo: Teuro. Spojenie slov „teuer“ (po slovensky drahý) a „euro“. Dodnes existujú spory, či právom, alebo nie. Väčšina expertov podčiarkuje štatistickú skutočnosť, že od zavedenia eura sa dodnes inflácia nachádza na nízkej úrovni, osciluje viac-menej okolo dvoch percent.
Nemálo spotrebiteľov zase poukazuje na to, že mnoho predmetov dennej spotreby je oveľa drahších než pred rokom 2002. Tu ide o skríženie názorov exaktnej vedy a ľudských pocitov – a tento sa nikdy nevyrieši.
Euro a súdržnosť
Na druhej strane sú Nemci realisti. Podľa výskumu Inštitútu pre demoskopiu so sídlom v Allensbachu si ľudia euro nespájali a nespájajú s blahobytom, bezpečnosťou, úspechom a silou – to predstavuje v ich očiach marka – ale predovšetkým so spoločenstvom, jednotou a budúcnosťou
Autor: Autor žil, pracoval v Nemecku v roku 1983 až 2007