Dakar bude horúcejší ako na Sahare

Pre pretekárov diaľkových rely sa o päť dní začne niečo ako olympijské hry. Po ročnej prestávke pokračuje obrovská dobrodružná cesta Rely Dakar. Po prvý raz mimo afrického kontinentu.

(Zdroj: SITA/AP (2), ČTK/AP (2))

BRATISLAVA. Tridsať rokov sa v Paríži schádzali v závere decembra motoristickí nadšenci a dobrodruhovia, aby príchod a prvé dni nového roka privítali po svojom. Meraním síl na motoristickom maratóne naprieč africkou Saharou, ktorý si získal prezývku - Dakar. Hlavné mesto Senegalu, bývalej francúzskej kolónie, bolo v prvých ročníkoch tradičným cieľom náročnej súťaže. Po tridsiatich rokoch sa Dakar stal synonymom mimoriadne náročnej súťaže vedúcej cez unikátne scenérie Afriky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nápad o diaľkových rely pretekoch dostal Francúz Thierry Sabine. Syn zubára bol motoristickým nadšencom a veľkým obdivovateľom africkej prírody. Pri diaľkových pretekoch Abidžan (Pobrežie Slonoviny) – Nice v roku 1977 takmer prišiel o život. Tri dni strávil stratený uprostred púšťe, kým prišla po neho záchrana.

SkryťVypnúť reklamu

Smrť

Z toho zážitku však vznikol námet na veľkú a dobre organizovanú suťaž. Tak vznikla dnes už legendárna trať, so štartom v Paríži, naprieč bývalými francúzskymi kolóniami s cieľom na pobreží Atlantiku. Sabine venoval svojmu podujatiu mnoho úsilia a napokon aj život. Ako riaditeľ pretekov bol v helikoptére, ktorá sa v roku 1986 pri 8. ročníku Dakaru zrútila.

Preteky sú naozaj extrémne a každý z účastníkov na seba berie riziko smrti. Za 29 ročníkov podľa neoficiálnych štatistík zahynulo 48 ľudí.

V štartovnom poplatku je preto zahrnutá aj záloha na pozinkovanú rakvu. Vo formulároch zase kolónka na kontaktnú osobu, ktorej treba informáciu o prípadnej smrti zavolať.

Banditi

Posledný ročník sa pre vážne teroristické hrozby v Mauretánii neuskutočnil. Púštni piráti pretekárov ohrozovali už niekoľkokrát. V roku 1998 prepadli banditi dva české kamióny. Posádky okradli a jeden kamión si odviezli. V rokoch 2000, 2004 a 2007 museli organizátori pre vážne nebezpečenstvo zrušiť dokonca niekoľko etáp.

SkryťVypnúť reklamu

Horúčavy a Andy

Teraz však mali hrozby po prvý raz za dôsledok zrušenie celej súťaže. Stalo sa tak priamo v deň, keď mala rely odštartovať. Všetci účastníci počítali miliónové straty. Napríklad tím Volkswagen prišiel o 30 miliónov eur, KTM o 20 miliónov eur.

Aby sa situácia neopakovala, rozhodli sa francúzski organizátori pre zmenu trasy. Súťaž odchádza do Južnej Ameriky.

Po prvý raz sa preteky uskutočnia mimo afrického kontinentu. V Argentíne a Čile to bude oproti starej tarti oveľa náročnejšie a zaujímavé. Neprebádané zákutia a nové podmienky preveria aj skúsených veteránov púšte. Na štart sa prihlásilo viac ako šesťsto posádok.

Preteky sa odohrajú v rozmanitých terénoch, teploty budú dosahovať aj štyridsiatku, čo na Sahare nebolo v januári bežné, a trasa zavedie jazdcov aj vysoko do hôr. Priesmyk Paso San Francisco leží vo výške 4748 metrov nad morom.

SkryťVypnúť reklamu

Pretekári musia zdolať 9574 kilometrov v priebehu 14 dní. To je viac ako 680 km denne. V plnom nasadení v neznámych miestach. Cestou necestou.

„Toto sú ozajstné olympijské hry rely športu. Tento rok sa pôjde Dakar v totálne iných podmienkach,“ hovorí manažér tímu KTM Alex Doringer pre televíziu Eurosport.

Rely Dakar

Najviac celkových prvenstiev – Stéphane Peterhansel (Fr.), 9. Šesťkrát na motocykli, trikrát v aute.

Najviac etapových víťazstiev – Peterhansel, 52.

Japonec Jošimasa Sugawara ako jediný štartoval v kategórii motoriek, áut aj kamiónov.

Jedinou ženou, ktorá Dakar vyhrala, je Nemka Jutta Kleinschmidtová v roku 2001.

Navigáciu GPS po prvý raz použil v pretekoch tím Peugeot v roku 1989

Veľkou postavou Rely Dakar je Čech Karel Loprais (vyššie), ktorý vyhral kategóriu kamiónov už 6–krát. Súťaž sa však nie vždy končí úspešne. Auto Louisa Schlessera zhorelo v roku 2002 do tla za pár minút (nižšie).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu