BRATISLAVA. Tridsať rokov sa v Paríži schádzali v závere decembra motoristickí nadšenci a dobrodruhovia, aby príchod a prvé dni nového roka privítali po svojom. Meraním síl na motoristickom maratóne naprieč africkou Saharou, ktorý si získal prezývku - Dakar. Hlavné mesto Senegalu, bývalej francúzskej kolónie, bolo v prvých ročníkoch tradičným cieľom náročnej súťaže. Po tridsiatich rokoch sa Dakar stal synonymom mimoriadne náročnej súťaže vedúcej cez unikátne scenérie Afriky.
Nápad o diaľkových rely pretekoch dostal Francúz Thierry Sabine. Syn zubára bol motoristickým nadšencom a veľkým obdivovateľom africkej prírody. Pri diaľkových pretekoch Abidžan (Pobrežie Slonoviny) – Nice v roku 1977 takmer prišiel o život. Tri dni strávil stratený uprostred púšťe, kým prišla po neho záchrana.
Smrť
Z toho zážitku však vznikol námet na veľkú a dobre organizovanú suťaž. Tak vznikla dnes už legendárna trať, so štartom v Paríži, naprieč bývalými francúzskymi kolóniami s cieľom na pobreží Atlantiku. Sabine venoval svojmu podujatiu mnoho úsilia a napokon aj život. Ako riaditeľ pretekov bol v helikoptére, ktorá sa v roku 1986 pri 8. ročníku Dakaru zrútila.
Preteky sú naozaj extrémne a každý z účastníkov na seba berie riziko smrti. Za 29 ročníkov podľa neoficiálnych štatistík zahynulo 48 ľudí.
V štartovnom poplatku je preto zahrnutá aj záloha na pozinkovanú rakvu. Vo formulároch zase kolónka na kontaktnú osobu, ktorej treba informáciu o prípadnej smrti zavolať.
Banditi
Posledný ročník sa pre vážne teroristické hrozby v Mauretánii neuskutočnil. Púštni piráti pretekárov ohrozovali už niekoľkokrát. V roku 1998 prepadli banditi dva české kamióny. Posádky okradli a jeden kamión si odviezli. V rokoch 2000, 2004 a 2007 museli organizátori pre vážne nebezpečenstvo zrušiť dokonca niekoľko etáp.
Horúčavy a Andy
Teraz však mali hrozby po prvý raz za dôsledok zrušenie celej súťaže. Stalo sa tak priamo v deň, keď mala rely odštartovať. Všetci účastníci počítali miliónové straty. Napríklad tím Volkswagen prišiel o 30 miliónov eur, KTM o 20 miliónov eur.
Aby sa situácia neopakovala, rozhodli sa francúzski organizátori pre zmenu trasy. Súťaž odchádza do Južnej Ameriky.
Po prvý raz sa preteky uskutočnia mimo afrického kontinentu. V Argentíne a Čile to bude oproti starej tarti oveľa náročnejšie a zaujímavé. Neprebádané zákutia a nové podmienky preveria aj skúsených veteránov púšte. Na štart sa prihlásilo viac ako šesťsto posádok.
Preteky sa odohrajú v rozmanitých terénoch, teploty budú dosahovať aj štyridsiatku, čo na Sahare nebolo v januári bežné, a trasa zavedie jazdcov aj vysoko do hôr. Priesmyk Paso San Francisco leží vo výške 4748 metrov nad morom.
Pretekári musia zdolať 9574 kilometrov v priebehu 14 dní. To je viac ako 680 km denne. V plnom nasadení v neznámych miestach. Cestou necestou.
„Toto sú ozajstné olympijské hry rely športu. Tento rok sa pôjde Dakar v totálne iných podmienkach,“ hovorí manažér tímu KTM Alex Doringer pre televíziu Eurosport.
![]() |
Rely Dakar
Najviac celkových prvenstiev – Stéphane Peterhansel (Fr.), 9. Šesťkrát na motocykli, trikrát v aute.
Najviac etapových víťazstiev – Peterhansel, 52.
Japonec Jošimasa Sugawara ako jediný štartoval v kategórii motoriek, áut aj kamiónov.
Jedinou ženou, ktorá Dakar vyhrala, je Nemka Jutta Kleinschmidtová v roku 2001.
Navigáciu GPS po prvý raz použil v pretekoch tím Peugeot v roku 1989
![]() |
![]() |
Veľkou postavou Rely Dakar je Čech Karel Loprais (vyššie), ktorý vyhral kategóriu kamiónov už 6–krát. Súťaž sa však nie vždy končí úspešne. Auto Louisa Schlessera zhorelo v roku 2002 do tla za pár minút (nižšie). |