Po globálnom oteplení prišla finančná kríza

Médiá si našli novú modlu. Donedávna za všetko mohlo globálne otepľovanie, dnes: finančná kríza. Príčina poklesu predaja? Finančná kríza. Firma stratila zákazky v Uzbekistane? Zas finančná kríza. Nedostatok sterilizovaného hrášku pred Vianocami? No predsa

Zosypú sa spotrebitelia?Zosypú sa spotrebitelia? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – trendwatching.com)

finančná kríza! Čím viac sa o nej hovorí, tým viac ju „pociťujeme“.

Bez ohľadu na to, či vo všetkovysvetľujúcu teóriu finančnej krízy niekto verí, alebo nie, marketing sa ňou musí zapodievať. Prečo? Áno, je tu „katovanie marketingových badžetov“, a – hoci to nikomu neprajem – pravdepodobne aj prepúšťanie ľudí z reklamných agentúr. Ale hlavným dôvodom, prečo sa marketing musí tomuto fenoménu venovať, je jeho prípadný vplyv na spotrebiteľské správanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spotrebiteľ v kríze

Keď človek zo všetkých strán počuje o potrebe šetriť, keď v televízii vidí ľudí, ktorí prišli o zamestnanie „v dôsledku finančnej krízy“, musí sa to prejaviť aj v jeho spotrebiteľskom správaní. Ak sa ho aj kríza zatiaľ netýka a má sa dobre, začne sa správať racionálnejšie, veci viac organizovať, plánovať a určite sa začne obmedzovať. Sociológovia tento spôsob myslenia prirovnávajú k uvažovaniu ľudí, ktorí žijú v obliehanom meste; nazývajú ho mentalitou obkľúčených.

SkryťVypnúť reklamu

Obkľúčené obchody

Na druhej strane je ľudské správanie poháňané univerzálnymi motiváciami, a tie platia, či sa človek nachádza v obliehanom meste, alebo v preplnenom nákupnom centre. „Cítiť sa dobre“, „všetko pre svoju rodinu“, „dobre vyzerať“ a rituály, ktorých sa človek nedokáže vzdať – sú štyri základné motívy, čo dávajú do pohybu akúkoľvek činnosť.

Žijeme obdobie finančnej krízy. Ktorá mentalita zvíťazí? Začneme sa viac kontrolovať alebo si budeme naďalej užívať? Pozorujúc preplnené nákupné centrá pred Vianocami, chýbajúci tovar v regáloch, či 70­percentné koncoročné výpredaje, to zatiaľ vyzerá skôr na druhú možnosť.

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 115
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 917
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu