finančná kríza! Čím viac sa o nej hovorí, tým viac ju „pociťujeme“.
Bez ohľadu na to, či vo všetkovysvetľujúcu teóriu finančnej krízy niekto verí, alebo nie, marketing sa ňou musí zapodievať. Prečo? Áno, je tu „katovanie marketingových badžetov“, a – hoci to nikomu neprajem – pravdepodobne aj prepúšťanie ľudí z reklamných agentúr. Ale hlavným dôvodom, prečo sa marketing musí tomuto fenoménu venovať, je jeho prípadný vplyv na spotrebiteľské správanie.
Spotrebiteľ v kríze
Keď človek zo všetkých strán počuje o potrebe šetriť, keď v televízii vidí ľudí, ktorí prišli o zamestnanie „v dôsledku finančnej krízy“, musí sa to prejaviť aj v jeho spotrebiteľskom správaní. Ak sa ho aj kríza zatiaľ netýka a má sa dobre, začne sa správať racionálnejšie, veci viac organizovať, plánovať a určite sa začne obmedzovať. Sociológovia tento spôsob myslenia prirovnávajú k uvažovaniu ľudí, ktorí žijú v obliehanom meste; nazývajú ho mentalitou obkľúčených.
Obkľúčené obchody
Na druhej strane je ľudské správanie poháňané univerzálnymi motiváciami, a tie platia, či sa človek nachádza v obliehanom meste, alebo v preplnenom nákupnom centre. „Cítiť sa dobre“, „všetko pre svoju rodinu“, „dobre vyzerať“ a rituály, ktorých sa človek nedokáže vzdať – sú štyri základné motívy, čo dávajú do pohybu akúkoľvek činnosť.
Žijeme obdobie finančnej krízy. Ktorá mentalita zvíťazí? Začneme sa viac kontrolovať alebo si budeme naďalej užívať? Pozorujúc preplnené nákupné centrá pred Vianocami, chýbajúci tovar v regáloch, či 70percentné koncoročné výpredaje, to zatiaľ vyzerá skôr na druhú možnosť.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants