BRATISLAVA. Televízie si tento rok prerozdelili pozície. Jednoznačným lídrom je televízia Markíza, ktorá však oproti minulému roku zaznamenala mierny pokles v podiele na trhu. Jasnou dvojkou sa stala Joj, za ktorou ostáva v závetrí STV1. Jednotke sledovanosť postupne klesá, dnes je okolo 15 percent, čím dosahuje najnižšie hodnoty v histórii peoplemetrového merania. Ešte pred rokom sa jej podarilo bojovať s dobiehajúcou Joj o druhú priečku.
STV: pokus, omyl
Nový generálny riaditeľ Slovenskej televízie Štefan Nižňanský pri svojom nástupe povedal, že pri verejnoprávnej televízii čísla nie sú prioritné. Zdá sa, že to myslel vážne. Podiel Jednotky aj Dvojky klesá. Program sa často menil a upravoval, čo bolo spôsobené aj častými zmenami na poste programového riaditeľa. Menili sa formáty aj plány. Nové relácie ako Sonar, či diskusné relácie Fokus väčší záujem divákov nevyvolali.
Správy STV na dne
STV zlyhala aj vo funkcii spravodajskej. Kým súkromné televízie sa pretekali v tom, ktorá prinesie viac spravodajských formátov, STV nevedala udržať ani sledovanosť svojej hlavnej spravodajskej relácie Správy STV, ktorá sa dostala za Nižňanského na svoje historické dno.
Výraznejší ohlas nezaznamenal v olympijskom roku ani nový športový kanál STV Trojka. Plány Nižňanského, že dosiahne podiel na trhu, aký má TA3 (1,5 percenta), sa nenaplnili, v skutočnosti dosahuje len 0,4 percenta.
Súkromné televízie: šou, seriály a správy
Markíza a Joj sa pretekali v nasadzovaní nových spravodajských formátov a hlavne vlastných seriálov. Ukázalo sa, že tie majú často väčší úspech ako dozvuky veľkolepých šou. Markíza najprv zmenila podobu večerných správ, po veľkom úbytku divákov sa vrátila k pôvodnej verzii.
Joj stavila na alternatívu k Markíze a namiesto výpravných šou nasadzuje už dlhšie seriály, a to tak americké, ako aj vlastné.
Šéfovia súkromných televízií vnímajú rok 2008 ako úspešný. Vedenie Joj sa okrem druhej priečky na trhu chváli pribúdajúcimi formátmi a novým filmovým kanálom Joj plus.
Kríza prekvapila
No aj televízie sa pripravujú na ťažšie časy. „Pojem kríza rezonuje intenzívnejšie, ako sme očakávali,“ zhodnotil predchádzajúci rok generálny riaditeľ Markízy Václav Mika. Za úspech považuje „udržanie rastu, čo sa týka hospodárskeho výsledku, a najmä priazeň divákov“.
O svojich neúspechoch šéfovia rozprávať nechcú. „Neúspech ako taký nepripúšťam, ale stále je čo zlepšovať.,“ povedal Mika.
Markíza má talent udržať sa na prvom mieste na trhu. (FOTO – TELEVÍZIA MARKÍZA)
TV Markíza
Úspech mali Ordinácia v ružovej záhrade, Vilomeniny či Susedia, ale aj drahšie šou ako Let's Dance či Slovensko má talent. Zaujímavým počinom bol prvý slovenský krimiseriál Mesto tieňov
Krok vedľa bol pokus meniť večerné správy, kritizované bolo rozhodnutie nevysielať v novom roku Sedem s r.o. Seriál Priateľky nefunguje ako predtým Susedia, neujal sa ani skeč šou Oops!
Televízia Joj
Svojho aj stabilného diváka má zostava amerických kriminálnych seriálov. Úspechom pre televíziu je aj seriál Panelák či pôvodné komediálne seriály ako Mafstory, Kutiyl, Profesionáli.
Menší záujem vyvolala karaoke šou Lyrics, a ani Krajcerova diskusná šou De facto zďaleka nemá taký úspech, ako malo Sito na Markíze. Neosvedčil sa nočný spravodajský formát Noviny Plus.
Jednotka
Výraznejšie čísla dosahovali len trvalky televízie ako Pošta pre teba, Takí sme boli, seriál Dr. Haus, 5 proti 5 , či spevácka šou Hit storočia a humoristická SOS, ktorú však vedenie zastavilo.
Neúspechom sa skončili novinky ako Obchod so šťastím, diskusné relácie Fokus , hra Čierna alebo biela, Deti to vedia najlepšie. Televízia priviedla ku koncu Milionára, prepadlo sa spravodajstvo.