BUDAPEŠŤ, BRATISLAVA. Na poslednú chvíľu sa včera večer železničiari rozhodli aspoň počas vianočných sviatkov prerušiť štrajk, ktorý od polovice decembra komplikoval život obyvateľom Maďarska. Vlaky už od polnoci jazdia, úplné obnovenie podľa cestovného poriadku však podľa železnice môže trvať až 24 hodín.
Dohoda stále nie je
Dohoda medzi najradikálnejšou odborovou organizáciou železničiarov VDSZSZ a vedením železničnej spoločnosti MÁV je však stále v nedohľadne, preto treba rátať s tým, že štrajk bude po sviatkoch pokračovať.
Až do včerajšieho večera pritom nebolo jasné ani to, či odbory dodržia svoj predchádzajúci sľub o prerušení štrajku v čase Vianoc. K pružnejšiemu postoju ich možno viedlo aj to, že ich akcia trvajúca už deväť dní začala strácať na sile.
Do práce nastupovalo čoraz viac železničiarov, a podľa maďarských médií včera, aj keď veľmi nepravidelne, fungovali už všetky tri najväčšie vlakové stanice v Budapešti, pomenované podľa svetových strán – Keleti (východné), Nyugati (západné) a Déli (južné).
Štrajk a opozícia
V Maďarsku sa už tradične špekuluje, či má štrajk politické pozadie. Podľa ministra dopravy Csabu Molnára je zjavné, že za ním stojí opozičná strana Fidesz expremiéra Viktora Orbána. Dokazovať to podľa neho má videonahrávka na Orbánovej webovej stránke (nahraná pred začiatkom štrajku železničiarov), na ktorej líder opozície hovorí, že treba s pomocou štrajkov položiť súčasnú menšinovú vládu Ferenca Gyurcsánya a vynútiť si predčasné voľby.
Predseda VDSZSZ István Gaskó obvinenia odmietol, Molnár chce podľa neho štrajkujúcich len pošpiniť.
Drahý protest
posledný štrajk železničiarov začal v nedeľu 14. decembra
podľa spoločnosti MÁV jej štrajk spôsoboval každý deň škodu asi 12 miliónov korún
súbežne prebieha štrajk na letisku Ferihegy, to však napriek štrajku riadne premáva