Hovädzí guláš vyvoláva zvady

Podnikatelia zverejnení na čiernej listine sa bránia – ceny nezvyšovali a sledované jedlá nepredávajú. Združenie sa bráni pečiatkami.

Na to, aby sa ceny nezvyšovali pre euro ani v reštauráciách, dohliada aj Združenie spotrebiteľov.Na to, aby sa ceny nezvyšovali pre euro ani v reštauráciách, dohliada aj Združenie spotrebiteľov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Činnosť Združenia spotrebiteľov Slovenska včera pochválil premiér Robert Fico: „Chcem vyjadriť potešenie, že pár dní pred zavedením eura máme na Slovensku aj tento systém a spôsob ochrany spotrebiteľa.“ Dokonca prisľúbil združeniu aj pomoc v právnej oblasti. Tú sa chystá Združenie využiť na zvýšenie ochrany spotrebiteľov.

Združenie sa v posledných dňoch zviditeľnilo predovšetkým zaradením šiestich podnikateľov na čiernu listinu. Išlo predovšetkým o reštaurácie. Ich majitelia sa obhajujú tým, že sledované jedlá, ktoré mali zdražieť o viac ako 10 percent, na ich jedálnych lístkoch nie sú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Združenie však tvrdí niečo iné: „Naším cieľom v žiadnom prípade nie je bombardovať obchodníkov nepodloženými argumentmi. Všetky podklady vrátane overenia nami zisťovaných cien jednotlivými obchodnými organizáciami, máme k dispozícii,“ povedal výkonný riaditeľ Združenia Miroslav Tulák.

Podľa Združenia nie je možné, aby kritizovaní obchodníci, nevedeli o sledovaní ich cien. Ceny totiž preverujú nielen anketári. Ich zistenia overujú aj priamo kontrolovaní obchodníci, tvrdí Tulák. Následne tam Združenie vyšle aj svojich kontrolórov, doplnil podpredseda Združenia Josef Lounek.

Problémy s brániacimi sa podnikateľmi Združenie od zverejňovania ďalších prevádzok na čiernej listine neodradilo. „V ostrejšej pozornosti máme dvadsať subjektov,“ povedal Lounek.

SkryťVypnúť reklamu

Porovnanie výsledkov sledovaní europrieskumu z webu Združenia a jedálneho lístka jednej z prevádzok na čiernej listine však hovorí v prospech podnikateľov.

Reštaurácia Taverna z Galanty sa na čiernu listinu dostala pre hovädzí guláš a kuracie prsia. Svoj jedálny lístok má zverejnený aj na internete. Guláš, ktorý anketári Združenia v tejto reštaurácii sledujú, mal od júla zdražieť o 20 korún. V poslednom sledovaní stál 160 korún. Z jedálneho lístka reštaurácie si však takéto jedlo neobjednáte. Nájdete v ňom len gulášovú polievku za 35 korún. Podobne je to v prípade kuracích pŕs na prírodno či vyprážaných.

Položka – hovädzí guláš

„Vôbec neviem, čo mám na to povedať. Napíšu tam hovädzí guláš, no ten sme na jedálnom lístku nikdy nemali,“ hovorí majiteľ galantskej Taverny Tibor Vizvári.

SkryťVypnúť reklamu

Podnikať v nej začal od októbra minulého roka, jedálny lístok, s ktorým reštauráciu otvárali, doteraz nemenili, ani čo sa týka cien, tvrdí.

Podľa zástupcov Združenia tieto rozdiely vznikajú tým, že názvy jedál v reštauráciách sa líšia. „My máme sledované všeobecné termíny, čiže keď uvedieme guláš, každý anketár sleduje ten svoj guláš,“ vysvetlil Lounek. Do výsledkov sa preto nedostane presný názov jedla, len zvýšenie jeho ceny v tej ktorej reštaurácii. O aký guláš ide, si anketár zaznačí do svojich poznámok, keďže však zvyčajne neodpíše presný názov, Združenie to rieši použitím všeobecného označenia jedla, povedal Lounek.

Podľa Tuláka sa práve toho chytili obchodníci, ktorí sa bránia práve názvami jedál. „Oni sa opierajú o to, že tam nemajú kuracie prsia na prírodno, ale so sezamovými semienkami,“ vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Pečiatku dá aj čašník

Združenie sa obhajuje aj pečiatkami. „Obchodníci tvrdia, že ceny neoverovali, no ich pečiatky tam však sú,“ bráni sa Lounek a ukazuje opečiatkované papiere so sledovanými cenami.

Na to má však majiteľ reštaurácie v Galante jednoduché vysvetlenie: „Ja som pečiatku nedával, tú mohol dať aj čašník. V jeho reštaurácii bola vraj ešte v lete – teda na začiatku sledovania – nejaká pani, potom už nikto,“ tvrdí Vizvári.

Reštaurácia Taverna nepatrí medzi najdrahšie ani najlacnejšie v okolí, preto jej majiteľ nechápe, prečo sa Združenie zameralo práve na nich. „Kto to tu pozná, bude k nám chodiť aj naďalej,“ myslí si Vizvári na základe ohlasu u svojich zákazníkov po zverejnení na čiernej listine.

Vôbec neviem, čo mám na to povedať. Napíšu tam hovädzí guláš, no ten sme na jedálnom lístku nikdy nemali.

SkryťVypnúť reklamu

Tibor Vizvári, majiteľ reštaurácie Taverna

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 516
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 826
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 980
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 676
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 786
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu