BRATISLAVA. Takmer štvrtina slovenských spotrebiteľov by pod vianočným stromčekom tento rok najradšej videla peniaze. Skupina ľudí, ktorá je ochotná blízkych hotovosťou obdarovať je menšia, darčekom v tejto podobe chce blízkych potešiť 13 percent opýtaných. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Deloitte Slovensko.
Nie všetci z tých, ktorí možnosť výberu darčeku nechajú na príbuzných, im ponúknu priamo peniaze. Časť spotrebiteľov považuje za lepšie riešenie položiť pod stromček darčekové poukážky.
Trend ide zo západu
V krajinách západnej Európy už predaj darčekových poukážok funguje viac ako desať rokov. Táto forma obdarovania naberá na obľube už aj v štátoch strednej a východnej Európy.
Podľa Ľubomíra Drahovského z agentúry pre prieskum trhu Terno takýto spôsob predaja zaznamenáva rastúcu tendenciu už aj na Slovensku. „Zlom nastal vtedy, keď darčekové poukážky začali ponúkať veľké obchodné reťazce ako Coop Jednota, Billa a ďalší,“ povedal.
Výrazný nárast predaja poukážok zaznamenala internetová spoločnosť Živio. „Oproti minulému roku je to až dvestopercentný nárast,“ povedal Ján Tvrdoň, riaditeľ spoločnosti.
Ďalšia firma, ktorá poukážky ponúka, Sodexho Pass, však počíta len s miernym medziročným rastom predaja. „Presné čísla pred koncom roka nezverejňujeme, ale určite očakávame mierne zvýšenie,“ povedal Radoslav Bosák, marketingový manažér spoločnosti.
Motivačný nástroj firiem
Darčekové poukážky nakupujú hlavne spoločnosti. „Tie nimi obdarúvajú zamestnancov, či už počas roka, keď ich využívajú ako motivačný nástroj, či v predvianočnom období ako spôsob poďakovania,“ povedala Nicol Noseková z marketingu dm drogerie markt.
Bežní ľudia vidia výhodu poukážok v tom, že blízkym neponúknu nechcený darček. „Finančnú výhodu to zákazníkom neprináša, je to len kultúrnejšie ako darovať peniaze,“ povedal Drahovský.
Pri platení poukážkami sa môže stať, že sa na ne nevzťahujú zľavy v obchodoch. „Väčšina spoločností však umožňuje využiť akcie aj pri takejto platbe,“ dodal Tvrdoň. Ďalšou nevýhodou niektorých poukážok je, že sa nimi dá platiť iba v obchode, ktorý ich vydal.
Platia po prechode na euro
Poukážky sú už oceňované duálne. „Po prechode na euro nimi budú môcť zákazníci platiť, až kým neuplynie doba ich platnosti, teda celý rok 2009,“ tvrdí Alexandra Švantnerová z Electro World. Podobne sa bude správať aj dm drogerie markt, ktorá bez časového obmedzenia akceptuje poukážky vydané do konca 2008.
Dopredávajú sa aj poukážky s hodnotou zobrazenou len v korunách. Na ne sa dotlačí euro hodnota a budú ďalej platiť.