Markíza sa o klasiku nechce deliť

Licencie na rozprávkovú klasiku na niekoľko rokov vlastní Markíza. JOJ sa zamerala na americké rozprávky, STV na vlastný archív a české novodobé hity.

BRATISLAVA. Ktorá televízia bude mať Mrázika a kto Tri oriešky pre Popolušku? Rozprávková klasika už tradične rozhoduje o tom, ktorá televízia získa cez Vianoce najviac divákov. Boj o práva na ich vysielanie tak patrí v televíznej brandži medzi tie najtuhšie.

Posledné roky je jednoznačným lídrom pri vysielaní rozprávok na sviatky televízia Markíza. V súčasnosti má licencie na vysielanie všetkých klasických rozprávok.

Televízie JOJ a STV lídrovi v preťahovaní o klasiku ustúpili. Veľký záujem vystrelil ceny do takých výšok, že pri sledovanostiach, ktoré dokážu vytvoriť JOJ a STV, sa nemôže nákup rozprávky vrátiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Sledovanosť totiž v zásade ovplyvňujú tri veci – lákavosť ponuky, značka televízie aj jej pokrytie, ktoré má Markíza vyššie ako JOJ. A značka televízie nie je nič iné ako návyk ľudí ju pozerať. Teda, ak by napríklad Markíza a JOJ ponúkli úplne rovnaký program a úplne rovnako by ho odpromovali, na Markíze by si ho pozrelo viac divákov.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Markíza nešetrila

Rozprávky Pyšná princezná, Tri oriešky pre Popolušku či Bol raz jeden kráľ preto môžu diváci už dlho vidieť len u lídra na trhu. Ani ten si však nemôže byť istý, či ich vysielaním nezíska len na prestíži a reklamné tržby budú napokon menšie ako cena za práva. V čase vianočných sviatkov totiž už záujem firiem o reklamu klesá, pretože jeho vrcholom je obdobie, keď sa nakupujú darčeky. Podľa informácií SME televízia Markíza zaplatila filmovej distribučnej spoločnosti Bontonfilm za balík s klasickými rozprávkami, ako napríklad Tri oriešky pre Popolušku, približne dva milióny eur (okolo 60 miliónov korún) asi na 5 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Na Markíze tak budú aj tento rok všetky klasické rozprávkové trháky: Tri oriešky pre Popolušku, Perinbaba, Mrázik, Bol raz jeden kráľ. Zo zahraničných Shre­kove prvé Vianoce, Hľadá sa Nemo.

„S rozprávkami obchodujeme rovnako ako s inými akvizičnými titulmi, čiže kúpime licenčné práva na obdobie niekoľkých rokov,“ povedala hovorkyňa televízie Markíza Oľga Dúbravská.

Aká je cena za práva za jednotlivé rozprávky, či to, ktoré sú najdrahšie, televízie taja.

Najdrahšou slovenskou rozprávkou je zrejme Perinbaba, za ktorú podľa informácií SME zaplatila Markíza skoro 4 milióny korún na dve až tri sezóny. A podľa toho si televízia aj Peribabu váži. Minulý rok ju dokonca cez sviatky odvysielala dvakrát v priebehu 24 hodín.

Diváci napriek tomu nemusia byť týmto dielom Juraja Jakubiska presýtení, tri roky predtým totiž Perinbaba na obrazovkách chýbala. O producentské práva sa totiž režisér sporil so Slovenským filmovým ústavom.

SkryťVypnúť reklamu

STV na klasiku nemá

Televíziu JOJ by tento rok mali pozerať tí diváci, ktorí viac ako rozprávku privítajú cez Vianoce humor. Okrem amerických komédií ponúkne JOJ aj staré české a slovenské filmy – Dobrý vojak Švejk, Vesničko má středisková či Jánošíka od Paľa Bielika. „Rozprávky nie sú vyhľadávaným žánrom diváka JOJ,“ povedala hovorkyňa JOJ Tatiana Tóthová. Dostatočnú sledovanosť zabezpečia podľa nej nanajvýš tituly ako Shrek či Garfield. JOJ tak ponúkne z rozprávok osvedčené americké kúsky: Shreka 2, Udatné kuriatko či Tarzana.

Aj pre STV sú dôležité na Vianoce rozprávky, aj keď na klasické hity nemá peniaze. „Kladieme dôraz na českú hranú tvorbu a na animované rozprávky z dielne Disneyho,“ povedala hovorkyňa STV Želmíra Habánová.

STV aj tento rok, podobne ako posledné roky, bude loviť skôr vo vlastnom archíve. Ani tento rok, na rozdiel od Českej televízie, nijakú vlastnú novinku z pôvodnej tvorby pre deti neprinesie.

SkryťVypnúť reklamu

Z archívnej pôvodnej tvorby vyskladá ponuku pre deti od 21. 12. do 6. 1. Na Štedrý deň to bude Neberte nám princeznú, Sokoliar Tomáš či Pávie pierko.

Zaberajú Popoluška, Perinbaba a Mrázik

Markíza vyhráva Vianoce vždy s rovnakou zbraňou – Tri oriešky pre Popolušku.

BRATISLAVA. Keď sa UPC v prieskume medzi svojimi klien­tmi v roku 2004 pýtalo, čo nesmie cez sviatky chýbať na obrazovke, do prvej trojky sa dostal len jeden film. Komédia S tebou ma baví svet predbehla Pyšnú princeznú nakrútenú ešte v ére čiernobielych obrázkov.

Najžiadanejšími programami na Vianoce pre divákov kábloviek sa stali klasické rodinné filmové rozprávky Tri oriešky pre Popolušku a Mrázik. Obľúbenosť týchto titulov potvrdzujú aj čísla o ich sledovanosti.

SkryťVypnúť reklamu

Absolútne najvyššiu sledovanosť (30 percent) za posledné tri roky dosiahli Tri oriešky pre Popolušku na Markíze na vianočný večer v roku 2006. Pozerala ich vtedy viac ako polovica ľudí pri obrazovkách.

Druhá najsledovanejšia rozprávka na Markíze, ale aj na trhu je Perinbaba, ktorá minulý rok na Štedrý večer dosiahla sledovanosť 23 percent, nasledujú Mrázik, Hľadá sa Nemo a Pyšná princezná.

Na JOJ historicky najvyššiu sledovanosť (12 percent) mal legendárny Mrázik s českými titulkami.

V ponuke STV najvyššiu sledovanosť dosiahla hraná rozprávka Pávie pierko (sledovanosť 9 percent) a Sokoliar Tomáš (8 percent), z animovaných Doba ľadová (8 percent).

Rozprávky zďaleka nesledujú len deti. Napríklad Tri oriešky pre Popolušku sledoval približne rovnaký podiel detí do 11 rokov a divákov starších ako dvanásť rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Rozprávky, v ktorých sa bojuje o srdce princeznej, priťahujú skôr ženy. A napríklad Mrázik na JOJ mal najsilnejšiu cieľovú skupinu medzi mužmi vo veku 45 - 54 rokov. Americké rozprávkové hity sú už u „staršej generácie“ menej žiadané. Verných divákov majú najčastejšie u detí do 11 rokov.

Vianočné Top

Markíza:

Tri oriešky pre Popolušku, Perinbaba, Mrázik

JOJ:

Mrázik, Legenda o Jurajovi a drakovi, Shrek, Shrek II

STV:

Pávie pierko, Sokoliar Tomáš, Doba ľadová

Seriály majú cez sviatky voľno

V amerických televíziách sa začína vianočný ošiaľ už v novembri.

Aj televízne sviatkovanie v Británii a Spojených štátoch charakterizujú najmä reprízy a vianočná klasika. Klasické seriálové trháky, ktoré ovládajú tamojšie televízne trhy, majú na Vianoce väčšinou pokoj. Ak sa teda televízie nerozhodnú objednať špeciálny vianočný diel, ako napríklad Doktora Housa.

SkryťVypnúť reklamu

Vianočná televízna sezóna sa pritom v amerických televíziách začína skôr, ako sme zvyknutí napríklad na Slovensku. Vianoce ovládajú televízie od konca novembra. Po Dni vďakyvzdania sa začínajú spolu so zimnou nákupnou horúčkou.

Populárna klasika

Pre našu tradíciu sú počas Vianoc v televízii nezvyčajné aj veľké galaprogramy. Jedným z tohtoročných vrcholov boli Vianoce v Rockefellerovom centre na Manhattane, kde je centrála televízie NBC. Na TNT zasa spievali populárni umelci v špeciáli Vianoce vo Washingtone, v hľadisku bol aj odchádzajúci prezident George Bush.

Čo je v Amerike vianočná klasika? Zázrak na 34. ulici, Ako Grinch ukradol Vianoce, Prekrásny život či Sob Rudolf s červeným nosom. Absolútnou jednotkou je od roku 1965 animovaný film Vianoce u Charlieho Browna.

SkryťVypnúť reklamu

U najmenších divákov je kráľom Psík Snoopy, ktorý je teraz v novej vylepšenej digitálne remastrovanej podobe.

Kráľovná a odrhovačky

Oveľa lepšie na tom nie sú ani v Británii. Jedným z najčerstvejších televíznych produktov bude vianočný príhovor kráľovnej Alžbety. Tá ako posledné desiatky rokov opäť na vianočný deň zrekapituluje dianie v spoločnosti.

BBC ponúkne na Vianoce tiež špeciálnu epizódu šou formátu na Slovensku známom ako Let’s Dance. Na ITV sa bude tancovať na ľade.

Inak to budú zasa viac-menej obohraté platne. BBC počas sviatkovej dvojtýždňovej sezóny odvysiela 270 hodín repríz, ITV 1 120 hodín opakovania a Channel 4 140 hodín.

Braňo Ondrášik

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 320
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 651
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 412
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu