Boj o záujemcov o druhé bývanie rozpútali aj developeri dovolenkových, zvyčajne horských apartmánov na Slovensku. Čo sa týka zámerov, v porovnaní s inými dovolenkovými nehnuteľnosťami nemusí pritom ísť o druhú ligu. Sitom výberu pre zaradenie do celosvetovej siete vybavených službami na úrovni päťhviezdičkového hotela pod značkou Kempinski prešli apartmány na brehu Štrbského Plesa od J&T Real Estate, a to ako prvé v strednej Európe. Majitelia budú mať k dispozícii 24-hodinový servis, nepretržitú možnosť servírovania jedál a nápojov priamo v apartmáne, parkovaciu a nakupovaciu službu, starostlivosť o deti, kvety či domácich miláčikov, možnosť prenajímania limuzín so šoférom a služieb concierge. V čase neprítomnosti, čo však už ani na našom trhu nie je výnimka, hotel zabezpečí prenájom.
Spoločnosť apartmány začína predávať za ceny od 35 miliónov korún bez DPH (1,2 milióna eur). J&T Real Estate sa netají tým, že kupcov pre svoje apartmány bude hľadať medzi zahraničnou, najmä ruskou klientelou. Kríza-nekríza, ceny podľa predsedu predstavenstva spoločnosti Petra Korbačku spúšťať nemienia. No práve ruskí dovolenkári začínajú Vysoké Tatry obchádzať a smerujú do Rakúska, kde je na rozdiel od našich veľhôr cestovný ruch lepšie zorganizovaný a platiacim zákazníkom ponúkli výhodné cenové balíky.
Ako na bežiacom páse
Vo Vysokých Tatrách v súčasnosti viacero developerov dokončuje apartmány ako na bežiacom páse. Podľa štúdie realitnej kancelárie Lexxus je dnes v našich veľhorách na predaj bezmála dvetisíc apartmánov, z ktorých približne polovica už má vlastníka. Ponúkajú ich za 58 až 175-tisíc korún (1 925 až 5 800 eur) bez DPH za meter štvorcový (bez aktuálnej ponuky J&T). Ďalšie stovky apartmánov sú v príprave. Súčasné prísne podmienky financujúcich bánk však môžu pripravované projekty pribrzdiť. Tie sa podľa Filipa Žoldáka z Lexxusu už ani nedostanú do predaja.
"Nemôžeme sa tváriť, že dovolenkové apartmány sú produkt, ktorého sa nedotkne situácia na trhu," hovorí Žoldák. Avšak jej dopad má byť omnoho miernejší, keďže apartmány sa nikdy nepredávali takým tempom ako byty v Bratislave. "Kým budú ľudia chodiť na dovolenky, budú chcieť aj niekde bývať. A keďže ponuka dovolenkového bývania v slovenských rekreačných strediskách je buď malá alebo na úrovni z roku 1960, stále budú kupujúci a investori, ktorí budú apartmány kupovať a prenajímať," tvrdí Žoldák.
Nielen kríza, aj nekoncepčnosť
Tatry v súčasnosti doplácajú hlavne na nekoncepčnosť. "Každý sa hrá na vlastnom piesočku, okolo Tatier sú stále nejaké hádky. Nie je vytvorený celoštátny koncept na rozvoj celých Tatier, sú tu pnutia, či už ochranárske alebo lesnícke, hospodárske, turistické," vymenováva Korbačka. Koncept rozvoja Tatier by sa pritom podľa neho mal dotiahnuť nielen na privátnej úrovni, ale aj na komunálnej a štátnej.
Skupina J&T, ktorá je najväčším privátnym investorom v Tatrách, sa chce o zákazníkov pobiť.
"Chceme ponúknuť balíky, nielen ubytovanie. Od welnes, spa až po zjazdovky," hovorí Korbačka. V pláne majú dobudovať Tatranskú Lomnicu, kde by do troch-štyroch rokov malo vzniknúť plnohodnotné stredisko. Tento rok tam pribudla rozšírená zjazdovka zo Skalnatého Plesa, nová štvorsedačková lanovka a technické zasnežovanie. Podobná perspektíva čaká aj Smokovec, ktorý má byť kultúrnym a spoločenským centrom.