Nikdy doteraz som nepočula slovo lukratívny vyslovovať tak často, ako za posledné mesiace. Dôvod je zrejmý - súčasný nával dokončovaných projektov a slabší odbyt núti developerov a predajcov nehnuteľností viacej sa zviditeľňovať.
Jeden príklad za všetky. Keď na jeseň otvárali jednu z veľkých bratislavských administratívnych budov, konferenciérka pri otvorení programu povedala toto slovo v každej druhej vete (a vyslovila oveľa viac ako dve vety). Dala si na ňom záležať - najmä, keď zopakovala jednu z častí príhovoru, kde predtým slovo lukratívny zabudla použiť. A nie je sama. Veď slovo lukratívny vo vzťahu k nehnuteľnostiam vytŕča nielen z príhovorov, ale aj z internetu, tlačových materiálov a najmä z inzercie.
Na špicu top pätice slov, ktoré čoraz viac obľubujú predajcovia a developeri, patrí aj slovo jedinečný. Pred pár dňami ním určite nešetril napríklad prevádzkovateľ celosvetovej siete nehnuteľností, ktorý spolu s developerom začína u nás predávať a prenajímať luxusné byty a horské apartmány. Keďže podobnú rétoriku používajú aj iní, máme Slovensko plné jedinečných stavieb, služieb a príležitostí. Proti gustu žiadna dišputa. V niektorých prípadoch to môže byť dokonca aj pravda. No, že by to bolo až tak často ako sa hovorí, to sa mi nevidí.
Po slovách lukratívny a jedinečný by sa do pomyselného rebríčka dali zaradiť aj ďalšie prívlastky, ako ideálny, neopakovateľný i cudzo znejúce slovo nadštandardný.
Nemám tieto slová rada. Podsúvanie hodnotenia mi pripadá ako príliš lacná barlička, ktorá mnohým projektom skôr uškodí ako pomôže. Veď na bývanie alebo prenájom kancelárie stačí napríklad dobrá lokalita, fortieľne odvedená práca a cena, ktorú si záujemca môže dovoliť.
Čo je pre koho ideálne, to nech si rozmyslí každý sám.