Potvrdené. Kupujeme Spartany

Po tendri na vojenské lietadlá príde vyjednávanie o cene. Ani ukončenie tendra stále neznamená, že vôbec nejaké lietadlá kúpime.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ALENIA AERONAUTICA)

BRATISLAVA. Slovenská armáda má v budúcnosti vojakov a ich výstroj a výzbroj voziť na talianskych dopravných lietadlách C­27J Spartan výrobcu Alenia Aeronautica. Rozhodla o tom výberová komisia pri prvom tendri na nákup lietadiel v dejinách samostatného Slovenska. Výsledok tendra ministerstvo obrany oznámilo v tlačovom vyhlásení. Prekvapivo, bez tlačovej konferencie.

„Proces obstarania bude pokračovať rokovaním o zmluve na dodávku lietadiel, platobných podmienkach a offsetovej zmluve. Do uzavretia týchto rokovaní nebude ministerstvo obrany zverejňovať bližšie informácie o zmluvných podmienkach a cene projektu. Ministerstvo si vyhradilo právo v súťaži zmluvu nepodpísať,“ oznámil rezort.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Stredná cesta

Základné otázky: koľko, za koľko a kedy Spartany nakúpime, tak zostala nezodpovedaná. Hovorca ministerstva Vladimír Gemela tvrdí, že predbežne hovoria o kúpe dvoch strojov s tým, že by sme mohli časom obstarať tretí. Ministerstvo zároveň vylučuje, že by sa predsa pripojilo k americkému programu JCA, ktorý môže viacerým krajinám pomôcť získať Spartany lacnejšie, keďže naraz budú nakupovať vyše 150 kusov lietadiel.

Slovensko sa pri výbere nákladných lietadiel vydalo strednou cestou. Susedné Česko a Poľsko kupujú o niečo menšie španielske lietadlá Casa. Niektoré väčšie krajiny NATO zasa majú vo výbave výrazne väčšie lietadlá Hercules.

Armáda doteraz na prepravu vojakov využívala zastarané lietadlá An­26, ktorým sa končí životnosť v roku 2010. Na dlhšie trasy a na prevoz väčších strojov sme si museli lietadlá prenajímať.

SkryťVypnúť reklamu

Tatry sami neodvezieme

Spartany nám vďaka svojim vlastnostiam môžu zabezpečiť prevoz vojakov aj menšej techniky na misie. Do lietadla sa zmestia vojaci s výstrojom či výsadkári, alebo napríklad terénne auto. „Tatrovky“, ktoré používame v Afganistane, aj tak budeme musieť prepravovať inak.

Exminister obrany Martin Fedor z SDKÚ považuje Spartan za vhodný kompromis. Prekáža mu však, že sme sa nezapojili do medzinárodných tendrov ako JCA. „Nevyužili sme možnosti na výrazné zníženie obstarávacej ceny. A tak budú lietadlá a služby s nimi spojené výrazne nákladnejšie.“

Termín dodania lietadiel je otázny. Hovorca Alenie ale SME napísal, že od roku 2010 budú schopní promptne riešiť všetky medzinárodné objednávky.

C–27J Spartan

SkryťVypnúť reklamu

Odvezie do 60 vojakov alebo 43 výsadkárov, prípadne až 11,5 tony nákladu.

Lieta rýchlosťou do 600 kilometrov za hodinu.

Prázdny je schopný doletieť viac ako 5900 kilometrov.

Prvý Spartan vzlietol v júni 1999. Ako prvá ho začala používať talianska armáda.

Offsety sú miliardovým holubom na streche

Ministerstvo nechcelo ísť do hromadného nákupu pre offsetový program. Čo prinesie, je otáznikom plným rizík.

Slovensko kupuje lietadlá Spartan samo. Napriek tomu, že Spojené štáty a ďalšie krajiny nakúpia Spartany v obrovskom balíku viac ako 150 lietadiel, čo zrejme pre členov tohto programu Joint Cargo Aircraft ušetrí desiatky alebo stovky miliónov korún na každom kuse.

Hovorca ministerstva obrany tvrdí, že k programu sme sa nepripojili aj preto, že neponúkal offsetové programy. Výrobca pri offsete na oplátku privedie na Slovensko zahraničné investície vo výške 100 percent obstarávacej ceny.

SkryťVypnúť reklamu

Offsetové programy sa využívajú takmer výhradne pri nákupoch špeciálnej techniky.

V dejinách tohto neštandardného obstarávania je v podstate iba jeden mimoriad­ne úspešný projekt, keď sa vďaka fínskemu nákupu lietadiel F­18 od amerického Boeingu zača­lo po zahraničných investíciách mimoriadne dariť firme Nokia.

Čechov nalákali na Gripeny

Skúsenosti s offsetom majú aj v Českej republike, kde si armáda prenajímala lietadlá JAS­39 Gripen. Vtedy sa švédsky výrobca zaviazal zohnať investície za 25,5 miliardy českých korún, teda 130 percent zaplatenej sumy.

Offsetové programy kritizovala a takmer zakázala adminis­tratíva Georgea Busha staršieho preto, že deformujú trhové prostredie, pretože neponúkajú všetkým záujemcom o zákazky rovnaké podmienky a nie sú z nich jasné skutočné ceny obstarávaní. Z rovnakého dôvodu ich kritizuje Európska únia.

SkryťVypnúť reklamu

Investícia nemusí pomôcť

Analytik Slovenskej akadémie vied Pavol Kárász si myslí, že offsetové programy sú veľmi diskutabilné. „Môže ísť aj o investíciu, ktorá nevyhovuje potrebám Slovenska. My už reštrukturalizovaný priemysel do istej miery máme. Teraz ho potrebujeme zhodnocovať a dávať do neho výrobky s vysokou pridanou hodnotou a nie zastarané technológie.“ Slovensko preto podľa neho mohlo skôr ušetriť na hromadnom nákupe s Američanmi.

Český europoslanec Jozef Zieleniec o offsetoch pred prenájmom Gripenov povedal: „Pokiaľ vidíte niekde dva šampóny a pribalenú k tomu záchodovú kefu, tak viete, že tu niečo ne­hrá, že sa tu niekto pokúša predať niečo, čo možno nepo­trebujete spôsobom, ktorý vám znemožní racionálnu kalkuláciu.“

SkryťVypnúť reklamu

(knm)

Offset je pre tých, ktorí dokážu až príliš dobre počítať. Ako keď benzínové čerpadlá s najdrah­ším benzínom rozdávajú guláš. Počítajú s tým, že človek nemíňa svoje peniaze, ale svojho zamestnávateľa.

Josef Zieleniec, český europoslanec povedal v roku 2002

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 568
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 285
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 076
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 273
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 919
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 850
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 412
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu