BRATISLAVA. Záchrana formuly 1 prišla včas. I keď je to len niečo vyše týždňa, čo sa zo šampionátu rozhodla odstúpiť japonská automobilka Honda.
Zmeny, ktoré prinieslo piatkové stretnutie Svetovej rady motoristického športu v Monaku, prinútia tímy šetriť. Úspora 30 percent z celkových nákladov je krokom k tomu, aby sa už prípad Hondy v najbližšej sezóne nezopakoval.
„Autá budú vyzerať aj znieť rovnako. Či už budete sedieť priamo v hľadisku na pretekoch, alebo pred televíznou obrazovkou, nezbadáte žiadny rozdiel. Zmeny sa udejú len v technike,“ vysvetľuje prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Max Mosley pred britský kanál BBC.
Motory za 200 miliónov
Mosley bol hlavným inicátorom zmien v hospodárení formuly. Výrazne sa o to zasadzoval ešte pred tým, než sa Honda v dôsledku krízy rozhodla opustiť motoristický šport.
Najväčší problém podľa Mosleyho bol v nezmyselnom a nákladnom vývoji technológií, ktoré nepriniesli športu požadovanú atraktivitu.
„Desaťmiliónovú prevodovku dokážu oceniť jedine tí ľudia, ktorí ju zostrojili,“ povedal pre BBC. Náklady boli v tejto sezóne v niektorých tímoch ozaj extrémne. Na zabezpečenie motorov vynaložil istý tím 200 miliónov eur. Najvyššie náklady za celú sezónu mala Toyota – 340 miliónov eur.
Mosley sa preto teraz snaží v maximálnej miere v efjednotke využiť techniku, ktorá je dostupnejšia a lacnejšia.
Bude sa prepúšťať
Jeho myšlienku používať rovnaké motory od nezávislej firmy vo všetkých monopostoch tímy zamietli. Ferrari dokonca hrozil odchodom zo šampionátu, ak by tento návrh prešiel.
Najbližšie sezóny budú teda jazdiť tímy so svojimi, vďaka ich obmedzenému počtu na sezónu (pre jeden tím 20) by ich to však malo stáť menej.
Okrem toho sa ruší testovanie na okruhoch mimo súťažných víkendov. Všetky tímy súhlasili s celozávodnými dovolenkami. Raz do roka zavrú svoje centrály na šesť týždnov.
„Bohužiaľ, tieto opatrenia majú aj negatívne následky. So znížením nákladov sa zníži aj počet ľudí v jednotlivých tímoch. Dnes každý zamestnáva sedemsto až tisíc ľudí len na to, aby boli na pretekoch pripravené dva monoposty. To je nemysliteľné,“ dodáva Mosley.
Zo zmien by mali najviac vyťažiť menšie nezávislé tímy, ktoré fungujú bez priamej podpory svetových automobiliek.
V mnohých bodoch sú zmeny pre budúcu sezónu nejasné a FIA ich bude ešte špecifikovať. Nová sezóna sa začína posledný marcový víkend Veľkou cenou Austrálie.
Ako šetrí F1
Životnosť motorov v sezóne 2009 musí byť dvojnásobná. Jeden pretekár môže za sezónu použiť najviac osem motorov.
Motory z rokov 2010 sa budú používať počas dvoch nasledujúcich sezónach.
Používanie jednotnej prevodovky od roku 2010.
FIA určí konkrétne aerodynamické dielce, ktoré budú rovnaké pre všetky tímy.
Obmedzenia na testy aerodynamiky. Tímy nesmú testovať vo výkonných aerodynamických tuneloch (s rýchlosťou prúdu vyššou ako 50 m/s).