BRATISLAVA. Dopravné lietadlá Spartan C-27J, ktoré podľa českého týždenníka Euro vyšli víťazne z tendra slovenského ministerstva obrany, asi nakúpime drahšie, ako by sme mohli. V pláne je nákup dvoch až štyroch kusov.
Od konca roku 2006 totiž prebieha jeden z najväčších tendrov na nákup dopravných lietadiel na svete pod názvom JCA. Rozbehla ho americká armáda a letectvo, ktorá chce nakúpiť 146 kusov stredne veľkých dopravných strojov. Na konferencii JCA sa zúčastnili aj ľudia z nášho ministerstva spolu so zástupcami ďalších 20 krajín z celého sveta. Výsledkom malo byť, aby sa do hromadného nákupu zapojilo čo najviac štátov, čo by stlačilo nákupnú cenu každého kusu na najnižšiu možnú mieru.
Odskočili sme
Víťazom obrovského tendra sa stal práve Spartan. My sme však krátko pred vyhlásením výsledku tendra od projektu, ktorý stále pokračuje, zrejme definitívne odstúpili.
„Ďalšie vyčkávanie na dôkladnejšie informácie k programu JCA, ich analýza a až následné rozhodnutie by viedlo k časovému sklzu,“ zdôvodnilo to vláde ministerstvo obrany.
Podľa hovorcu ministerstva Vladimíra Gemelu naša účasť stroskotala „na nezáujme partnera“. Vysvetľoval, že sme poslali do Washingtonu list a nik nám naň neodpovedal.
Američania to vidia inak. Hovorca veľvyslanectva v Bratislave Keith Hughes tvrdí, že USA mali na spoločnom projekte veľmi veľký záujem, ale neboli schopné v termíne stanovenom slovenskou vládou povedať konečnú cenu lietadla ani čas, kedy by mohlo byť dodané na Slovensko.
Mohli sme ušetriť
Veľké nákupy v obrannom priemysle prinášajú väčšinou oveľa nižšie ceny ako malé. USA za prvých 78 lietadiel Spartan z projektu zaplatia asi po 600 miliónov korún za kus.
Keď kupovali 12 týchto strojov Gréci, za jeden zaplatili do 750 miliónov. Rumunov, ktorí zobrali zvlášť sedem strojov, dajú za každý v priemere okolo 950 miliónov.
Naša cena vyjednaná v rámci JCA by mohla byť podobná skôr americkej ako rumunskej. Otázkou je, či by nebolo dobré radšej počkať, kým nám z Washingtonu pošlú podklady.
Gemela však tvrdí, že sa už k projektu dodatočne nepripojíme, ani keby u nás vyhral Spartan.
Záhadný Willing
Podmienkou nášho tendra bolo, že sa môžu prihlásiť iba priami výrobcovia lietadiel, aby sa zo štátnych peňazí neživili prípadní sprostredkovatelia obchodu. Výrobcu Spartana - taliansku Aleniu v minulosti na Slovensku zastupovala firma Willing.
Jej šéf Miroslav Výboh má dobré kontakty s predsedom vlády Robertom Ficom, niekoľko krát bol členom jeho delegácie v zahraničí.
Internetová doména www.c27j.sk je až do mája 2009 zaregistrovaná práve na Willing. Stránka sa po otvorení automaticky presmeruje na svoju českú obdobu, ktorá hlási: C-27J Spartan - Optimálne riešenie pre Slovensko.
Výboh SME povedal, že s Aleniou už nemajú dlhší čas nič spoločné. Aj ministerstvo obrany tvrdí, že s Willingom nemá nič.
Cena Spartanov
USA kúpili 78 lietadiel asi za 600 miliónov korún za kus.
Gréci kupovali 12 kusov, za jeden zaplatili asi 750 miliónov korún.
Rumuni kúpili sedem strojov, za každý zaplatia asi 950 miliónov korún.
(knm)
Čo je Spartan
Lietadlo C-27J Spartan je strednou cestou spomedzi troch možných uchádzačov.
Je väčší, ale aj drahší ako konkurečná C-295 Casa - výrobok európskeho koncernu EADS pôvodom zo Španielska.
Zároveň je menší a aj výrazne lacnejší ako C-130J Hercules.
Dvojmotorový Spartan odvezie do 60 vojakov alebo 43 výsadkárov, prípadne až 11,5tonový náklad. Vojde sa doň aj menšia dopravná technika – napríklad terénny automobil.
Lieta rýchlosťami do 600 kilometrov za hodinu a prázdny je schopný doletieť viac ako 5900 kilometrov.
Vzhľadom na dobrý dolet by ho mohla armáda používať aj na dlhé lety - napríklad aj do Afganistanu.
Lietadlo už okrem USA a Talianska vlastnia aj Litva, Grécko, Bulharsko a Rumunsko. Pre globálny program JCA je pravdepodobné, že Spartan kúpia aj ďalšie krajiny.
Prvý Spartan vzlietol v júni 1999. Ako prvá ho začala skúšať talianska armáda.
Hoci ide o lietadadlo vyrábané v Taliansku, veľa z know-how pochádza z USA. Výrobca je zároveň previazaný s americkým kapitálom.
(knm)
Autor: tom