Nie sú trhy ako trhy. My autá potrebujeme

Slovensko má šťastie, že kríza neprišla až o dva roky, keď mali všetky tri ťahúne našej ekonomiky bežať naplno.

Slovensko má šťastie, že kríza neprišla až o dva roky, keď mali všetky tri ťahúne našej ekonomiky bežať naplno.

BRATISLAVA. Autopredajcovia nebudú mať v strednej a východnej Európe také výrazné problémy, ako na západe kontinentu, prípadne v USA a Japonsku.

V západných krajinách je bežné, že každá domácnosť má minimálne jedno auto. „Ďalší automobil do rodiny už nemusí byť taký akútny,“ povedal šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík v diskusii pre TV SME.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Západe už ľudia zvažujú, či naozaj potrebujú kúpiť ďalšie auto, alebo či je výmena za novší model naozaj nevyhnutná. „V tých krajinách, kde auto začína byť nevyhnutnosťou v tomto hektickom svete a kde ide o kúpu prvého auta do rodiny, je to iné,“ myslí si Uhrík. Takáto situácia je aj na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Dokazujú to aj štatistiky, podľa ktorých ľudia u nás do novembra nakúpili o štyritisíc osobných áut viac ako za celý minulý rok. Uhrík očakáva, že tento rok bude rekordný v nákupe nových áut, ale aj dovezených ojazdených vozidiel. Situácia je rovnaká aj v predaji nákladných áut a autobusov, ktoré nakupujú živnostníci a firmy na svoju podnikateľskú činnosť.

Očakávania vplyvov krízy a prechod na euro sa však už prejavili aj na Slovensku. V novembri sa medziročne predalo o približne desať percent menej áut ako v rovnakom mesiaci minulého roka. Aj to je však podľa Uhríka spôsobené tým, že díleri a výrobcovia dobiehajú staršie objednávky. S napätím sa preto čakajú čísla o závere roku.

Slovensko má pritom šťastie v nešťastí. Podľa Uhríka je pre našu ekonomiku dobré, že finančná kríza prišla teraz a nie až o dva roky. Na plné obrátky totiž „fičal“ iba jeden výrobca – bratislavský Volkswagen. Ten musel znížiť objem výroby pre znižujúci sa objem objednávok. Z troch zmien prešiel iba na dve a začal prepúšťať. Žilinská Kia a trnavské PSA takéto radikálne kroky robiť nemuseli. Iba dočasne prerušili plány v prechode na tri zmeny.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilky mali však čas pripraviť sa na problémy, lebo, ako priznal Uhrík, „začali ich evidovať skôr, ako sa objavili prvé príznaky krízy“.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Kia autá vyváža po častiach

Automobiloví producenti majú spôsob, ako svoje exportné náklady čo najviac eliminovať.

Všetky krajiny sa snažia ochrániť svoj trh pred vplyvmi krízy. Ale ak jedna krajina prijme opatrenia, ktoré jej síce pomôžu, problémy môže narobiť zase inej krajine. Napríklad Rusko tento týždeň oznámilo, že zvyšuje dovozné clo na nové vozidlá z pôvodných 25 na 30 percent. Cieľom opatrenia je v čase svetovej krízy chrániť domáci automobilový priemysel a urobiť dovoz vozidiel nerentabilným.

Toto môže spôsobiť problémy krajinám, ktorých hospodárstvo je postavené na automobilovom priemysle, podobne, ako je to na Slovensku. Napríklad žilinská automobilka Kia značnú časť svojej produkcie vyváža do Ruska. „Na tento trh išlo tento rok až 18 percent našej produkcie, čo je viac ako 34–tisíc áut,“ povedal hovorca automobilky Dušan Dvořák.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka sa však vynašla už dávnejšie. Robotníci v Tepličke nad Váhom zmontujú autá tejto kórejskej značky, následne ich prevezme kórejská firma Carmel Logistics v Bytčici, ktorá ich demontuje na súčiastky. V takomto stave prechádza auto ruské hranice, pričom importér platí iba päťpercentné clo za dovoz súčiastok. Takto rozmontované auto preberie spoločnost Autotor v Kaliningrade, ktorá ho dá znovu dokopy. Podobné princípy využívajú aj iní výrobcovia áut. Podľa šéfa Združenia au tomobilového priemyslu Jozefa Uhríka má aj bratislavský Volkswagen v Košiciach firmu, ktorá pripravuje autá na Ukrajinu a ruský trh.

Takýto „špekulantský“ prístup by však Rusom nemal prekážať, pretože podporuje zamestnanosť v ich krajine. Pričom v novembri prijala Štátna duma zákony zvyšujúce motiváciu zahraničných firiem vyrábať vozidlá v Rusku.

SkryťVypnúť reklamu

Katarína Ragáčová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 597
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 330
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 720
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 153
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 357
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 860
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 889
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 367
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu