McCainovi a Obamovi stratégovia otvorene hovorili o svojich chybácha obavách počas kampane.
Na povolebnej konferencii v Inštitúte Roberta J. Dola pri Kansaskej univerzite minulý týždeň nebolo treba menoviek, aby človek uhádol, kto pracoval pre Johna McCaina a kto pre Baracka Obamu.
McCainov tím sa snažil pretrpieť nepríjemný rituál otázok o chybách. Obamovi zástupcovia boli zase žiarivými hviezdami, keď rozprávali o úspechoch.
McCainov vážny omyl
„Vaša kampaň bola ešte lepšia, ako sa mi zdala z diaľky,“ povedal Ed Rollins, dlhoročný republikánsky stratég. Zástupca šéfa Obamovej kampane Steve Hildebrand však priznal, že sa nikdy nebál viac, ako keď v lete po prvý raz videl televíznu reklamu McCaina.
Uťahovala si z Obamu ako z celebrity. Vysielali ju po Obamovom návrate z Európy, kde prilákal ohromné davy na zhromaždenie v Berlíne. Reklamy prispeli k doťahovaniu McCaina v prieskumoch na Obamu.
McCainovi poradcovia povedali, že ich kandidát nemal na výber, keď prišla ekonomická kríza. Musel prerušiť kampaň a zamieriť do Washingtonu, hlavne preto, čo bol podľa nich McCainov vážny omyl. Vyhlásil, že „základy našej ekonomiky sú silné“.
Fórum tiež využili, aby uznali, čo svet považuje za samozrejmosť. Príchod aljašskej guvernérky Sarah Palinovej, kandidátky na viceprezidenta, „sme fakt nezvládli,“ povedal Christian Ferry, zástupca šéfa McCainovej kampane.
Osem miliónov na internet
„Nemali by sme zverejňovať tieto čísla, ale ja to urobím,“ povedal Hildebrand v inej chvíli. „V internetovom tíme sme mali 90 ľudí. Vyrábali videá, zisťovali profily ľudí, čo prišli na našu internetovú stránku, aby zistili, kto dá viac peňazí.“
„Minuli sme tiež rekordnú sumu na internetové reklamy,“ povedal. „Vo finále až osem miliónov dolárov len na internetové reklamy. To zavážilo.“
McCainovi poradcovia prezradili frustráciu zo svojej neschopnosti zabrániť presakovaniu informácií von. Ferry však s pýchou rozprával o snahe utajovať výber Palinovej vrátane rezervovania hotelových izieb pod vymyslenými menami aby ostala prekvapením. „Bola to možno jediná vec v rámci kampane, ktorá sa neprezradila.“
Problémový vek
Hildebrand povedal, že Obamova kampaň sa nikdy Palinovej neobávala, a poznamenal, že počiatočný záblesk záujmu ustúpil záplave pochybností o jej kvalifikácii. „A vek Johna McCaina, ktorý dovtedy nebol nijaký problém v rámci kampane, sa ním zrazu stal,“ dodal Hildebrand.
Mccainovci na druhej strane stola len prikývli.
Autor: Adam Nagourney New York Times