BRATISLAVA. Nové auto? Štatistiky jasne ukazujú, že ľudia už aj na Slovenku začínajú vyčkávať a nákup auta odkladajú na neskôr. V novembri medziročne klesol predaj áut aj u nás. Zatiaľ „len“ o necelých desať percent. Tento pokles má na „slovenské“ automobilky minimálny vplyv, tie totiž vyrábajú prevažne na export.
„Ošklivka“ Fabia
Jeden z najväčších poklesov záujmu pritom zaznamenala Škoda - tradičná značka v bývalom Československu. V porovnaní novembrov 2008 a 2007 až o 44 percent. „Najneobľúbenejšia“ pritom bola Škoda Fabia. Podľa predsedu Spolku automobilových inžinierov Jána Lešinského si za to škodovka môže sama, lebo neodhadla vkus vodičov dizajnom novej Fabie.
Očakávanie škodovky nenaplnil ani nový model Roomster, tiež špecifických tvarov pri relatívne vysokej cene. Ľudia tiež podľa Lešinského vyčkávali aj na zlacnenie Škody Octavia, keďže bola jej výroba presunutá do Bratislavy. To im síce nevyšlo, ale tiež to malo vplyv na „znepopularizovaní“ tohto modelu.
Hoci ešte stále zo všetkých značiek predávaných na Slovensku najviac dominuje Škoda, čo sa v najbližšom čase podľa Lešinského ani nezmení, nebude mať už také dominantné miesto na trhu.
Aj keď za jedenásť mesiacov tohto roka kúpili ľudia o pár škodoviek viac ako za rovnaký čas minulého roka, aj predajca priznáva, že ich podiel na trhu klesá.
Najlepšie však pokles záujmu o škodovky vidieť z vývoja za posledných osem rokov. Kým v novembri 2000 kúpili vodiči na Slovensku viac ako tritisíc osobných škodoviek, minulý mesiac to bolo necelých sedemsto kusov. To je prepad zhruba o 80 percent.
Škoda si však aspoň malý náskok udrží. Podľa Lešinského z porovnania cena a úžitková hodnota vychádzajú vo svojej triede najlepšie Fabia a Octavia.
Čakanie na zlacnenie
Dôvodov, prečo ľudia vo všeobecnosti nekupujú toľko automobilov ako v minulosti, je viacero. Lešinský za tým vidí aj prechod na euro, ktoré by malo priniesť výraznejší pokles cien áut.
Analytik VÚB Martin Lenko je zase presvedčený, že sa pod nižší predaj nových áut podpisuje najviac finančná kríza. Nejde pritom podľa neho iba o prvotný problém krízy – strach zo straty práce, ale aj vyčkávanie na lepšiu cenu.
„Objavujú sa správy, že v súvislosti s krízou sa vyvinie tlak na pokles cien automobilov,“ povedal Lenko.
Príkladom otáľania s kúpou je Bratislavčanka Magdaléna Štrbová. Hovorí, že rátajú s poklesom cien začiatkom budúceho roka: „My auto potrebujeme a určite si ho kúpime. Ale také, aké by sme chceli, zatiaľ nezlacňuje,“ povedala.
Jej vyčkávacia taktika sa preto nevzťahuje na krízu ako takú, ale na očakávanie poklesu cien, vyvolaného svetovou krízou.
Lešinský však neočakáva, že kríza zasiahne do rozhodovania Európanov o kúpe auta vo výraznej miere. To by bola dobrá správa pre naše automobilky, ktoré strácajú dopyt zo zahraničia. „Ide iba o chvíľkový jav,“ myslí si Lešinský.
Európania až v 80 percentách prípadov využívajú auto na dochádzku do práce, takže si ho skôr či neskôr kúpia, tvrdí.