BRATISLAVA. Popri počítačovej negramotnosti ľudí od nakupovania na internete odrádza aj neznalosť ich práv. „Každý slušný obchod má na svojich stránkach aj obchodné podmienky,“ vraví konateľ najväčšieho slovenského internetového obchodu HEJ.sk, Tomáš Richter. K mnohým problémom však podľa neho dochádza preto, že ľudia podmienky nečítajú.
Chyba: Neznalosť práv a obchodných podmienok nakupujúcich a z toho vznikajúce omyly a nedorozumenia.
Ako sa jej vyhnúť: Poriadne si preštudujte práva kupujúcich na stránkach online obchodu, v ktorom chcete nakupovať.
Často sa tiež stáva, že si zákazník neprečíta informácie o spôsobe dodania tovaru a potom sa rozčuľuje, že chcel zásielku prijať inokedy alebo inde.
Chyba: Zákazník chce zmeniť miesto a čas dodania tovaru, no neudal to do objednávky, ani sa nedohodol s obchodníkom z internetového obchodu.
Ako sa jej vyhnúť: Pred objednaním tovaru si prečítajte podmienky dodania tovaru a po zaslaní objednávky sa ešte raz presvedčite o dohodnutom mieste a čase dodania tovaru.
Ďalším typickým príkladom je podľa Tomáša Richtera platba za tovar vopred prostredníctvom banky. „Pokiaľ zákazník zvolí platbu vopred, obchodník tovar odovzdá na expedíciu až vo chvíli, keď sa platba objaví na jeho účte.“, vysvetľuje.
Pri platbe vopred za tovar ho internetový obchod expeduje až keď má platbu na svojom účte.
Keď sa rozhodnete platiť vopred:
l Pred vyplnením objednávky si prečítajte informácie o spôsoboch platby za tovar.
l Seriózny internetový obchod vám pošle správu o expedícii vášho tovaru.
Ako sa dostanete
k „tovaru na sklade“
Nedorozumenie vzniká aj v prípade, ak obchodník použije termín „tovar na sklade“ a zákazník si ho chce vyzdvihnúť osobne. „Tovar na sklade“ totiž najmä pri väčších obchodoch znamená, že tovar býva v centrálnom sklade a nie na všetkých predajných miestach obchodníka.
Keď je tovar na sklade: Špecifikácia „tovar na sklade“ neznamená okamžité vyzdvihnutie tovaru na pobočke, ale expedíciu z centrálneho skladu na predajné miesto.
Čo si treba zistiť: Ak máte záujem o takýto tovar, pre istotu si dopredu overte, kedy je možné si ho prísť vyzdvihnúť.
Vrátenie tovaru
bez udania dôvodu
Najzávažnejšie problémy z nevedomosti však podľa Tomáša Richtera vznikajú v prípade vrátenia tovaru bez udania dôvodu. Zákazníci internetových obchodov môžu do siedmich pracovných dní tovar vrátiť a nemusia uvádzať dôvod. V tomto prípade však nejde o bežnú reklamáciu.
„Pokiaľ je tovar neporušený a nepoužitý, dostane zákazník späť celú nákupnú cenu. Ale neplatí ak už tovar používal. Napríklad keď si niekto kúpil fotoaparát, ktorý týždeň používal a rozhodne sa ho vrátiť bez udania dôvodu, ide už o použitý tovar. Nevracia teda obchodníkovi tovar v stave, v ktorom ho prevzal“, vysvetľuje Richter.
Obchodník v takomto prípade posúdi, za akú cenu tovar vykúpi naspať. Pokiaľ zákazník s navrhnutou cenou súhlasí, obchodník potom takýto tovar predáva ako bazárový.
„Pokiaľ nedôjde k dohode, obchodník odovzdá tovar do autorizovaného servisu, ktorý ho uvedie do bezchybného stavu. V tomto prípade je zákazník povinný hradiť náklady s tým spojené“, popisuje Richter.
Preberanie tovaru
v internetových obchodoch
l Dôkladne si prečítajte reklamačné podmienky, ktoré má každý seriózny obchod uvedené na svojej webovej stránke.
l V prípade poškodeného obalu odmietnite tovar prevziať - je to vaše zákonné právo.
l Ak je poškodený samotný výrobok, neváhajte kontaktovať osobne, telefonicky alebo e-mailom daný internetový obchod a okamžite ho reklamujte. Neotáľajte s tým.
l Ak máte problém s internetovým obchodom, obráťte sa na nezávislú organizáciu, napr. Slovenskú asociáciu pre elektronický obchod.
Autor: vb