BRUSEL, BRATISLAVA. Milión štvorcových kilometrov. Túto obrovskú rozlohu má oblasť, ktorú začnú od 15. decembra strážiť vojnové lode a lietadlá Európskej únie.
Pripoja sa k Rusom, Američanom či Indom, ktorí už v Adenskom zálive operujú niekoľko týždňov. „Je to veľký región, veľká zóna,“ pripustil šéf európskej diplomacie Javier Solana.
Vo východnom kúte Afriky dlhodobo vyčíňajú piráti, ktorí len tento rok zaútočili na stovku obchodných lodí a výletných jácht. Európske vojnové lode nahradia plavidlá NATO.
Námorná premiéra
Misiu pri somálskom pobreží, kadiaľ vedie jedna z najrušnejších vodných ciest na svete, iniciovali Paríž, Londýn a Berlín. Pripojili sa Madrid, Haag a niekoľko ďalších členských krajín, takže Brusel mohol včera s pompou ohlásiť, že Európska únia sa dohodla na historicky prvej námornej misii. Operáciu pod názvom Atalanta riadia z britskej základne v Northwoode. Adenský záliv je kľúčová vodná cesta, cez ktorú si lode krátia cestu okolo Afriky.
Cez Suezský kanál sa potom ľahko dostávajú k Európe. Somálski piráti vďaka zbraniam a rýchlym člnom unášajú mamutie lode a za prepustenie inkasujú miliónové sumy.
Treba riešiť pevninu
Námorní odborníci pochybujú, či bude mať misia význam. Obrovskú oblasť dokáže pár lodí len ťažko stopercentne monitorovať.
V regióne už dnes pôsobia plavidlá NATO, Ruska, Indie či Malajzie, počet útokov však poklesol len mierne.
„Bolo by potrebné mať aspoň sto vojenských lodí, aby to malo zásadný vplyv. To je však nemožné,“ reagoval podľa AFP Jean Duval zo súkromnej bezpečnostnej firmy Secopex. Ďalší kritici misie upozorňujú, že Európska únia by mala skôr ako na vode, riešiť situáciu na súši.
V prvom rade treba bojovať proti chudobe a zastaviť občiansku vojnu v Somálsku.
„Pirátstvo nezastavíte z mora. Zastavíte ho z pevniny,“ pripustil aj hlavný veliteľ NATO generál John Craddock.
Ide Európe o ryby?
V rukách pirátov stále zostáva saudskoarabský tanker Sirius Star, ktorý prevážal ropu v hodnote sto miliónov dolárov. Od majiteľa požadujú výkupné 25 miliónov. V zajatí je takmer tri mesiace aj ukrajinské plavidlo, ktoré prevážalo bojovú techniku vrátane 33 tankov. Banditi k dnešnému dňu zadržiavajú 16 lodí a 350 členov posádky.
Piráti si vďaka obrovským ziskom kupujú obyvateľstvo a ľahko ovládajú celé mestá v krajine, v ktorej vládne anarchia a neutíchajú vojenské konflikty. Niektorí obviňujú Európanov, že im ide o ovládnutie oblasti bohatej na ryby.
„Prítomnosť európskych vojnových lodí podkopáva schopnosť Somálska ochraňovať svoje prírodné zdroje a zabrániť nelegálnemu rybolovu,“ povedal pre agentúru AFP vodca pirátov Mohamed Said, ktorý s komplicmi uniesol tanker Sirius Star.
Mnohí z tých, čo znečisťujú somálske vody a vypúšťajú toxický odpad, sú Európania. Ich armáda slúži na to, aby mali neobmedzený prístup do našich vôd.
Mohamed Said, vodca somálskej pirátskej skupiny